Ridley Scott: Objevitel nových světů

V pondělí oslavil 78. narozeniny a patří mezi nejvážnější kandidáty na letošní režisérské Oskary, takže jistě nebude od věci představit si jednu z největších osobností filmového světa.

ridley-scott-nataceni-promethea-bylo-nejlepsi-za-posledni-leta

Ridley Scott se narodil 30. listopadu 1938 v Anglii. Společně se svým mladším bratrem Tonym vystudoval malířství a film na Royal College of Art v Londýně. Prvních patnáct let své kariéry se věnoval filmové výpravě pro veřejnoprávní BBC a nikterak k filmové režii netíhnul. To přišlo až později. Jeho filmařské začátky jsou spojeny spíš s krátkometrážní tvorbou, svůj první filmový pokus natočil za grant Britského filmového institutu za 65 tisíc liber a formu a styl si zkoušel ve tvorbě reklam.

Po třicítce si s bratrem Tonym založili reklamní a produkční společnost RSA, kde se potkávali s řadou zajímavých vrstevníků, zvláště Alanem Parkerem a Adrianem Lynem, kteří ještě netušili, že se brzy stanou základnou pro producenty nejúspěšnějšího mainstreamu posledních dekád Dona Simpsona a Jerryho Bruckheimera. Zatímco Tony produkční stránku filmů upřímně nesnášel, Ridley se i přes neskutečné problémy s investory ve vznikajících problémech našel. Jeho nekompromisní povaha v rané tvorbě je pověstná.

Sir Ridley Scott - filmografie

V sedmdesátých letech byl ovšem reklamní průmysl poněkud jiný, než jak ho známe dnes. Ikonický režisér se věnoval reklamám na džíny ve znamení rock and rollu a prsatých blondýn. V hlavě měl jasný plán, prorazit v Hollywoodu. Jeho filmový debut Soupeři vznikl za málo peněz a i když v USA nenašel distributora, aspirující hollywoodský režisér zažil své první kolečko u velkých filmových studií. Jeho prvním počinem za hollywoodské peníze se tak stal jeho ikonický majstrštyk Vetřelec.

Projekt pro studio Fox s názvem Star Beast původně připravoval režisér Walter Hill, ale byl po čase odejit. Na jeho místo byl přizván právě Ridley Scott, který se svým prvním filmem Soupeři zaujal diváky a kritiku a obdržel za něj cenu za nejlepší debut na MFF v Cannes. Scott se po přečtení scénáře rozhodl změnit pohlaví hlavního hrdiny na ženu a udělá zjevně dobře.

alien_1

Ridley Scott údajně trpí klaustrofóbií a tento pocit se mu podařilo přenést i na diváky, kterým normálně stísněné prostory nevadí. Film neměl příliš štědrý rozpočet a Scott velmi dobře věděl, že musí udržet snímek konzistentní. Na druhou stranu, když manažeři studia viděli jeho rozkreslené storyboardy zdvojnásobili mu rozpočet z 4,2 milionů na 8,4 milionu. I to na výpravný film z vesmíru není skutečně mnoho. Scott ale nikdy neměl v úmyslu zobrazovat vetřelčí planetu. Využil tak známého triku z Casablancy, kdy nechal v popředí jen fragmenty kulis a vše ostatní ponořil do mlhy. Všimněte si zajímavé kombinace malovaného pozadí a modelů při spouštění k vajíčkům s vetřelci. Zde nechal promlouvat své výtvarné zázemí a lásku k výtvarnu, která ho provází celým životem.

   Vetřelec (1979) vešel do kin s poutavou distribuční kampaní a stal se z něho zasloužený fenomén, při jehož sledování lidé v sále doslova vřískali hrůzou. Film doprovázel dnes již kultovní slogan:,,Ve vesmíru nikdo neuslyší tvůj křik.“ Testovací projekce pro publikum nedopadly příliš dobře, ale nikoliv vinou filmu, ale kinařů, poněvadž měli špatně seřízený zvuk. Na premiéru se čekalo delší dobu a pro začátek se rozhodlo, že se bude Vetřelec promítat ve slavném Grauman’s Egyptian Theatre, kde byly k vidění i modely z filmu.

Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8

Přidat komentář

TOPlist