Ridley Scott: Objevitel nových světů

Průvodce Sci-fi I - blade runner

Blade Runner je mistrovské dílo fikce, skvělá ukázka promyšleně komponovaných obrazů a ukázka plného využití filmového pásu jako uměleckého média. Scott, který si je plně vědom toho, že má v tomto filmu svůj kinematografický pomník proto inicioval už několik sestřihů, kde zasahuje do filmu nejen vylepšenými digitálními efekty, ale i změnou vyznění celého snímku. Snímek také neměl žádné výraznější pozitivní kritické přijetí. Časem však byl plně rehabilitován a dočkal se i režisérského sestřihu, který obsahuje odlišný závěr.

Sir Ridley Scott - filmografie

Další film Legenda je výtvarně strhující pohádka s mladým Tomem Cruisem, jednorožcem (!), která je po filmařské stránce natočená sice skvěle, ale publikum ji ve své době a vlastně ani v televizních reprízách nikdy úplně nepřijalo.

 

Detektivní žánr Scott pokusil v dalším filmu Someone Watch Over Me a exotický ráz si ponechal i do dalšího filmu Černý déšť, kde natočil stylově vytříbený thriller z japonské Osaky z Michaelem Douglasem.

Sir Ridley Scott - filmografie

Osmdesátá léta skončila a Ridley Scott stál před kreativní výzvou. Měl peněz jako želez a pověst výstředního podivína a filmařského génia. Vnitřně však cítil, že je třeba posunout se dál. Nečekanou výzvou se pro něj stal film Thelma & Louisa. Mistr sám řekl, že film je o:“Two bitches in the car“. Je pravda, že takový film od něj nikdo nečekal. Žádné opulentní vizuální orgie, ostatně Scott zachránil vždy průměrné scénáře svých detektivek netradičním vizuálním hávem, jen se schválně podívejte na legendární dekapitaci Andyho Garcii v černém dešti, to je přeci síla, že?

 

Scott si vzal dvě charakterní herečky Susan Sarandon a Geenu Davis a natočil mistrovský kousek. Kritika ho překřtila na feministického režiséra, což Scott popírá, i když by s takovou pověstí jistě dostal lepší hodnocení od poloviny amerických redakcí. Jeho cílem bylo natočit film o silných postavách, který je postavený na příběhu, tedy žádné vizuální hříčky, nic moc jinotajného. Zkrátka film pro publikum s jasným poselstvím. A tahle formule mu vyšla dokonale, v relativně malém nasazení film vydělal ještě víc, než Černý déšť s Douglasem a hlavně poprvé zažil i celkem pozitivní přijetí od kritiky, byť ne bezvýhradné. Je to vůbec zvláštní, jak macešsky se ke Scottovi kritika chová. Pozitivní kritiku Scott zažil méně často, než by si zasloužil a přitom dnes se k jeho starším filmům odkazuje celá nová generace kritiků jako k mistrovským dílům.

Sir Ridley Scott - filmografie

K výročí objevení Ameriky se natočilo filmů hned několik a ten úplně nejdražší natočil Ridley Scott s Géradem Depardieuem. Film 1492: Dobytí ráje je mistrovské dílo, které disponuje geniálním soundtrackem Vangelise a neskutečnými vizuálními obrazy, které z nějakého důvodu odmítla kritika i diváci.

Sir Ridley Scott - filmografie

Vodní živel pokusil Scott ještě jednou s filmem Bílá smršť, který jsem však i při nejlepší vůli nedokoukal. Ten šel absolutně mimo mě. A to samé platí i o jeho dalším filmu G. I. Jane, skrz naskrz průměrný feministický snímek s nevhodně obsazenou Demi Moore je pro mě další nepochopitelný krok kariéry Ridleyho Scotta.

Sir Ridley Scott - filmografie

To se ale změnilo hned vzápětí, když se umělecky trápícímu režisérovi ozval Steven Spielberg s nabídkou na velkofilm Gladiátor. A Ridley Scott hozenou rukavici vřele přijal. 100 milionů dolarů věnovalo studio Dreamworks na znovuoživení žánru historického velkofilmu a Ridley Scott byl od začátku jasnou volbou na post režiséra. Hlavní role ale zůstala dlouho prázdná. Nejprve odmítli komerční tahouni Mel Gibson a Tom Cruise a Scott zariskoval a obsadil Russela Crowea, téměř neznámého Australana, který měl za sebou jediný komerční úspěch v L. A. – Přísně tajné. Ridley Scott nechal na Maltě postavit starověký Řím a i bez úplného scénáře začal točit svůj filmový epos. Natáčení pronásledovala smrt jednoho z herců slavného Olivera Reeda a nejistota studia vůči Croweovi.

Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8

Přidat komentář

TOPlist