Ridley Scott: Objevitel nových světů

dobry_rocnik_3

Ridley Scott si zamiloval knihu Dobrý ročník, takže film vznikal ve velice rychlém tempu. Právě svižnost a lehkost čiší z každého záběru, a přestože kritici chválou povážlivě šetřili, film se nesetkal v USA zrovna se zájmem publika. Šéf studia Fox dokonce po úvodním víkendu pronesl, že ten film nenávidí a v životě z něj neuvidí ani dolar. A měl pravdu, v USA film nevydělal ani pětinu svého rozpočtu. V Evropě však slavil úspěch výrazně větší.

 

Max Skinner (Russel Crowe) je finanční žralok na londýnské burze. Právě udělal pořádnou finanční ránu a obral unfair způsobem své kolegy makléře. Na druhou stranu potvrdil svůj status úspěšného bysnysmena. Následujícího dne se dozví o smrti svého strýce Henryho (Albert Finney) u kterého trávil dětství a také že je jediným dědicem jeho vinice v Provance.

dobry_rocnik_4

Dobrý ročník je vcelku předvídatelná limonáda, která je ovšem jištěna velice dobrým týmem. Režisér Ridley Scott svou vizualitou dokáže dramaticky natočit i přípravu večeře tak, že by se hravě ztratila i v jeho kultovním Vetřelci. Na druhou stranu je to limonáda velice solidní, jemně perlivá a s bublinkami, které jen tak nevyprchají a dá se vidět opakovaně.

Sir Ridley Scott - filmografie

Jako svojí verzi naplněného amerického snu natočil už o rok později Ridley Scott svojí velkolepou gangsterku Americký gangster, která se hned po uvedení stala jedním z nejlepších žánrových filmů. Scott umí vyprávět příběh a při tom diváka dokáže udržet v napětí až do konce. A přitom to nebyl jeho vysněný projekt. Naopak ho převzal po dlouhém období tápání mladších kolegů. Film měl nejdříve režírovat Terry George (Hotel Rwanda), který počítal do černobílého dua Dona Cheadla (Traffic, Dannyho parťáci) a Joaquina Phoenixe (Gladiátor). Jeho úkolem bylo napsat film s rozpočtem do 50 milionů dolarů, který mohl režírovat. Hlavouni studia, ale scénář odmítli a projekt byl předán zkušenému Stevenu Zaillianovi (Gangy New Yorku) . Ten film přepsal a producenti oslovili k režii Antoinea Fuquu (Training Day).

A do dalšího projektu se pustil hned a po hlavě. Poprvé si zahrál se špionážním dramatem. V době Bourna a Bonda se Ridley Scott rozhodl vyjádřit k aktuálnímu tématu nekonečných bojů v oblasti Předního Východu na základě novely Davida Ignatia, který dva roky před tímto filmem přinesl první Oskarový úspěch Martinu Scorsesemu. David Ignatius napsal novelu, která velmi věrně odhaluje praktiky tajných služeb a nazval jí Penetrator.

Sir Ridley Scott - filmografie

Kniha tak vyšla a název se zalíbil i Scottovi. Nepochopení však přišlo od diváků a studia, kterým název inicioval pornofilm. Nakonec se vymyslel název Body of Lies – tedy terminus technicus v klasickém špionském žargonu, jež má kořeny z jedné operace britské tajné služby za druhé války. Britská tajná služba odpálila vlastní cíl a nastrčila do něj fingovanou mrtvolu, pak poslala kódovanou zprávu a čekala, zda si jí Němci převezmou. Díky klevetám pak odhalila buňky německé tajné služby.

Scott natočil ve své filmografii trochu netypický film, který není až tak nepodobný Spy Game jeho bratra Tonyho. Nicméně Ridley už má takový vlastní rukopis, že je nepřehlédnutelný. Pavučina lží je tak strhující podívanou, která naprosto brilantně střídá okamžiky napětí s odlehčujícím humorem. Při sledování filmu budete mít možná pocit, že jste některá místa už viděli. Věřte tedy, že Scott v těchto lokacích točí pravidelně. Pokud zaznamenáte i stejné tváře jako ve filmech Černý jestřáb sestřelen, Království nebeské nebo Gladiátor, pak se nemýlíte. Natáčelo se tedy v Maroku, kde Ridley Scott zahájil samostatné odvětví filmového byznysu, které dnes využívají i jiní filmaři, za což si zasloužil od místní vlády řadu privilegií. Dobré je také zmínit to, že se tam dá točit doslova za hubičku. Pro zajímavost komparsista na celý den v Maroku vyjde produkci na 250 korun za den. To je dobré, co říkáte?

 

V roce 2010 natočil Ridley Scott dobře míněný propadák Robin Hood, což je poněkud zvláštní převyprávění slavného příběhu, které se naprosto minulo s očekáváním publika. Byl to také umělecký rozchod Ridleyho Scotta a Russela Crowea, kteří společně vytvořili pevný a stabilní tým, který se nemá za co stydět.

 

Prometheus

Prometheus

A pak to přišlo. Ridley Scott dostal nabídku od Foxů vrátit se ke kořenům a fanoušci začali hýkat blahem. Původně měl film Prometheus jenom produkovat a nechat režírovat své mladé talenty z klipařské a reklamní divize jeho firmy, jenže rozpočet se dostal do takových výšek, že studio projekt zastavilo. Dlouhé preprodukční období by přišlo vniveč a Scott věděl, že pokud se projektu neujme, nedostane od studia ani cent. Jenomže k tomu, aby se ho ujal potřeboval důvod, proč ten film natočit. Tím důvodem se stala mysteriózní záhada TAJEMSTVÍ BYTÍ, kterou jako jediný smysluplně odhaloval jeho vzor a přítel Stanley Kubrick.

Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8

Přidat komentář

TOPlist