Bylo 15 milionů korun ze státního pro film Lída Baarová málo nebo moc?

Otázku v nadpisu článku si klade spousta lidí, takže se na ní pokusme najít nějakou rozumnou odpověď.

vosi_hnizdo

V momentě, kdy se Státní fond pro podporu a rozvoj české kinematografie rozhodl podpořit kinematografické dílo Lída Baarová částkou 15 milionů korun rozhořela se prudká debata mezi státem, filmaři, ale i novináři. Zejména se o rozhodnutí komise psalo v Respektu (Kamil Fila), Lidovkách, ale i v DVTV.cz. Podotýkám, že jsem byl svědkem řady vzrušených debat i mezi kolegy filmovými publicisty na některých tiskových projekcích. O co šlo.

 

V podzimní výzvě 2014 grantového programu České republiky na podporu vlastní tvorby bylo vyčleněno 25 milionů korun a Lída Baarová získala 60% přidělených prostředků. Situace byla o to pikantnější, že režisérem filmu měl být Filip Renč, držitel nejvyššího státního vyznamenání za kulturu udělovaným prezidentem ČR Milošem Zemanem, kterému Renč natočil předvolební spot, mimochodem skvělý, podotýkám.

 

Rozpočet snímku byl stanovený na 80 milionů korun, což je na kostýmní historický snímek na evropské poměry dost málo. Grantový příspěvek tak činil pouhých 18,75 % z celkového rozpočtu. Producenti snímku Lída Baarová mají za sebou snímky jako Bony a klid 2, trojici Babovřesek, Hranaře, Czech Made Man, Kameňák 4 a Vánoční Kameňák. Produkce je to komerční, ale kvalitativně značně diskutabilní. Většina z těch filmů byla ovšem komerčně úspěšná a při zevrubném součtu tržeb jejích filmů z kin se dostaneme k číslu platnému k této neděli 188 680 865 korun (zdroj: vlastní databáze z ufd.cz).

 

Jenže Státní fond pro podporu není a ani nemůže být postaven jen na kvalitě projektů, kterou určuje zvolená rada, to by velice rychle vyschl, ale musí vycházet i z toho, že se do něj něco vrací. Samozřejmě, že nejvíc do české státní kasy tradičně přináší Hollywood, ale nějaká kritéria úspěšnosti by měla platit i pro české filmaře, i když tomu tak bohužel dosud není. Podpora se přiděluje jakýmsi bodovým systémem pro každý projekt zvlášť, takže celková koncepce platná třeba v Německu u nás neexistuje. Ta operuje s dvěma kritérii – komerční produkce dostává podporu podle úspěšnosti posledního filmu, a to až polovinu jeho tržeb, většinou formou bezúročné půjčky, umělecká produkce dostává podporu podle úspěšnosti na festivalech, prodejů na artových kanálech a postojů filmové kritiky. Je to jasné, logické a spravedlivé.

 

U nás tento systém nikdy existovat nebude, protože naši politici hledají vždy extrémní zahraniční vzory v místech, kde bychom je vůbec hledat neměli a nevhodně je kombinují (za všechny: daně Švédsko, elektronické pokladny Chorvatsko). Zásadním problémem je, že současné české filmy na zahraničních festivalech nikoho nezajímají. Nekvalita a příběhová omezenost tuzemské produkce je už několikátým rokem do nebe volající. Filmy Celebrity s.r.o., Wilsonov, Díra u Hanušovic nebo Zakázané uvolnění přece nemohou být myšleny jako seriózní filmová díla. Lída Baarová měla ambice být prezentována na Berlinale, ale to se řeklo hezky do novin a realita je poněkud jinde. Na druhou stranu nic není staršího, než včerejší noviny.

 

Do státního fondu tedy produkce stojící za filmem Lída Baarová prostředky bezesporu odvádí, a to v řádech milionů korun, navíc všechny tituly se vysílají v televizích i na VOD, z čehož stát získává další podíly a nedělal bych si vrásky z toho, že by televize najednou přestaly vysílat filmy Zdeňka Trošky nebo sérii Kameňák, navíc když se s každým natočeným dílem všechny filmy reprízují.

 

Je tedy státní podpora 15 milionů korun na jeden film hodně? Jsou filmy, které z fondu vytáhly srovnatelnou sumu, někteří nešťastníci dokonce i víc a jejich projekt dosud nespatřil světlo světa, ale to je riziko a u filmu obzvlášť. V zahraničních měřítkách je podpora 15 milionů korun docela vysoká. Nutno také dodat, že v rámci evropských programů podpory se operuje s rozpočty u hraných děl kolem 1,5 milionů eur, protože se ví, že dražší projekty se financují jinak, než touto formou a prostředky se na ně shání velmi obtížně. U nás toto pravidlo neplatí a z toho vychází i řada problémů. Lída Baarová je projekt, jenž se připravoval kolem patnácti let, což je velmi dlouhá doba. Existují filmy, které se ovšem připravovaly i déle.

 

Bylo tedy 15 milionů korun ze státního pro film Lída Baarová málo nebo moc? Bylo to sice dost, ale stačilo to na to, aby se film zdárně natočil, dokončil a uvedl do kin a po prvním víkendu můžeme říct, že úspěšně, protože za úvodní víkend vydělal na tržbách přes 15 milionů korun a před sebou má ještě minimálně 8 týdnů v českých kinech a velké televizní uvedení.

Přidat komentář

TOPlist