Filmový profesionál: Martin Frič

Jeden z nejlepších českých režisérů, bez kterého by absolutně nevznikl zlatý fond české komedie natočil hned několik desítek snímků a přitom byla jeho zkušenost a profesionalita po drahnou dobu záměrně opomíjena a bagatelizována.

martin_frič

V době kdy Martin Frič začínal svou dráhu žádné filmové školy neexistovaly a on pocházxel z rodu, který žil na obláčku. Začínal jako karikaturista v novinách a díky častým návštěvám hospůdek se dostal k první vytoužené nabídce u filmu – zakázky na filmového výtvarníka. Psal se rok 1919.

A tam to začalo. Frič chodil do kina, na filmy Charlieho Chaplina a D. W. Griffitha i několikrát, aby si dal dohromady scénáře k filmům, které obdivoval. Zkoušel si postupy, které fungovaly.

 

Začal hrát, psát scénáře, ale také režírovat. A to nejen v Čechách, ale také na Slovensku a dokonce i v Německu. V roce 1936 Frič režíroval ambiciózní historický film Jánošík, který získal i prestižní ocenění Filmová cena – vůbec první oficiální ocenění kameramanské práce v dějinách české kinematografie. Jánošík se dostal dokonce do hlavní soutěže na MFF v Benátkách!

Jánošík

Je docela zajímavé, že většina Fričových předválečných komedií, za všechny – Anton Špelec ostrostřelec, Funebrák, Lelíček ve službách Sherlocka Holmese, Revizor, U snědeného krámu nebo Hej rup!, se natáčely v ateliérech během noci, důvodem mělo být to, že producenti chodili večer spát a Frič si tak mohl dělat co chtěl. I kdyby to nebyla pravda, legenda je to půvabná. Říkalo se o něm, že na herce nikdy nezvyšoval hlas a své připomínky jim sděloval taktně mimo zraky štábu v ústraní. Většina herců ho právě proto měla ráda. Rád organizoval u sebe večeře, kam herce zval, ale málokdo s ním udržel krok pokud se začaly nalévat skleničky.

mravnost_nade_vse

V roce 1937 natočil komedii Mravnost nade vše, která vznikla velmi svižně v předvánočním čase v barrandovských ateliérech za pouhých osm dní, a dokonce prý hlavně proto, aby měli technici také nějakou práci a hlavně výdělek na Vánoce. Zaměstnanci se měli údajně obrátit právě na Martina Friče, který tam dříve jako technik pracoval, aby natočil film, který by jim vydělal na kapra.

Martin Frič proto oslovil Huga Haase, zda by si nevzal k ruce nějakého autora a nenapsal nějakou svižnou komedii. Haas zasedl podruhé s mladým scenáristou a režisérem Otakarem Vávrou a za osm dní napsali scénář. Mimochodem jejich předchozí společnou prací byla úspěšná komedie Velbloud uchem jehly, kterou si oba pánové také společně režírovali. Miloš Havel nikterak nepodcenil ani PR filmu.

Potenciální diváci si tak mohli číst oslavné ódy na Haasovo vytížení. Haas se v žertu přirovnánal k Charlie Chaplinovi, ovšem zejména z hlediska pracovitosti. Jeden novinář se ho také ptá, co má rád ve svém civilním životě a Hugo Haas odpovídá, že děti a přitom hladí po srsti s úsměvem svého francouzského buldoka Pepinu.

Mravnost nade vše se stala ohromným diváckým úspěchem a dobře na ni slyšeli i kritici. Spekulovalo se, že měl Haas v tomto období obdržet státní cenu od ministra průmyslu, ale tu nakonec obdržel Zdeněk Štěpánek. Za Huga Haase se postavil dokonce i tisk, který Haase vyzdvihoval pro jeho herecké schopnosti.

Film Mravnost nade vše možná vznikl svižně, nicméně je ukázkou skvělé komediální tvorby první republiky, nad kterou se nesluší ohrnovat nos jen kvůli tomu, že chtěla lidi pobavit a vydělat všem tvůrcům nějaké peníze.

Pages: 1 2 3 4

Přidat komentář

TOPlist