Glosa: Posedlost tržbami a dobrými recenzemi

Uplynulý víkend opět dokázal, že ve filmovém světě není všechno v pořádku a určitě nebude na škodu poukázat na určité zhoubné trendy ve filmovém zpravodajství.

vosi_hnizdo

Posedlost rekordy ve víkendových tržbách jsme loni zažili třikrát, a to u filmů Avengers: Age of Ultron, Jurský svět a Star Wars: Síla se probouzí. Všechny filmy se staly komerčními megahity, byť o určité relativitě jsme psali v tomto článku. Pokud jste měli pocit, že s premiérou Star Wars to skončilo, tak aktuální premiéra Batmana versus Superman ukázala cirkus kolem tržeb v celé své kráse.

Jestliže totiž tři předchozí blockbustery z loňského roku vesměs neměli potíže s kritikou, tak pro Batmana to rozhodně neplatilo. Novinářská projekce se konala doslova na poslední chvíli, nebyla ani zdaleka pro všechny a recenzenti byli upozorněni, že by měli držet basu s tvůrci a neprozrazovat příliš z děje, navíc recenze neměly vycházet před premiérou. A o co šlo? Nuže, milý Watsone, tentokrát se totiž nevsadilo na recenze a tisk, ale primárně na sociální sítě, youtubery a blogy. A dlužno dodat, že výsledek je ohromující.

batmanvssup2

Klasická média film Batman versus Superman z větší poloviny sestřelila, ale nešla neregistrovat masivní oslavná vlna, zejména z řad dětských a dospívajících uživatelů filmových webů a databází, které film bez potíží zařadili ještě výš než geniálního Temného rytíře, kterého ostatně před osmi lety tyto děti ani nevnímaly. Mirka Spáčilová z těchto ohlasů dokonce sestavila tento neskutečný článek!

O co tedy jde? Je veřejným tajemstvím, že filmová studia dávají mnoha dětem možnost filmy zhlédnout ve velkém předstihu zdarma a jedinou drobnou podmínkou je hlasování na databázi imdb.com a pochopitelně, že i v rámci PR a marketingu velkých filmů se počítá s youtubery, kteří se neregulovanými podprahovými merchandisingovými kampaněmi cílenými na děti živí a na Forbesu to dokonce dávají za vzor. Oslavné hlasy byly tentokrát skutečně pořádně vidět.

Výsledek filmu, který u diváků prošel navzdory mizerným recenzím je ovšem ohromující. Severoamerické tržby jsou 166 milionů dolarů a celosvětově film za úvodní víkend vynesl přes 420 milionů dolarů. Hodnocení s přibývajícími dny povážlivě klesá a už dnes je patrné, že ty nesmyslné hype akce kolem objektivně nadhodnocených filmů Mad Max nebo Strážci galaxie výrazně klesá, zatímco trvalky jako Temný rytíř nebo Obvyklí podezřelí žádné pomocné berličky nepotřebují.