Interview with the Vampire: The Vampire Chronicles, Velká Británie/USA, režie: Neil Jordan, scénář: Anna Rice podle vlastní stejnojmenné novely, kamera: Philippe Rousselot, hudba: Eliott Goldenthal, hrají: Tom Cruise, Brad Pitt, Antonio Banderas, Christian Slater, Kirsten Dunst, Stephen Rea, Thandie Newton
123 minut, 2.35:1, 35 mm, barevný
Nominace na Oskara – nejlepší hudba, výprava (Dante Ferreti, Francesca Lo Schiavo), BAFTA – nejlepší kamera, výprava
Film:
San Francisco, současnost. Reportér Daniel Molloy (Christian Slater) dělá rozhovor s Louisem de Ponte du Lac (Brad Pitt), který o sobě tvrdí, že je upír. Je to magor? Louis je velmi přesvědčivý. Popisuje svůj přerod v upíra ve španělské Louisianě roku 1791 i svého přeměnitele – upíra Lestata de Lioncourt (Tom Cruise). Mezi oběma vznikne velmi silné pouto – zkažené, hrůzné a pro lidi zatraceně nebezpečné. V jejich okolí se šíří smrt a čas běží. Je to báchorka nebo upíři skutečně existují?
Román Interview s upírem vyšel už v polovině sedmdesátých let minulého století a jeho autorka Anne Rice ho adaptovala do podoby filmového scénáře s myšlenkou na Alaina Delona (Tři muži na zabití) v roli Louise. Pro zajímavost, režisérem měl být John Boorman a Lestata hrát Jon Voight. Jenže projekt uvízl v něčem, čemu se mezi filmaři říká development hell, tedy látka se tak dlouho vyvíjí a shání se na ní peníze, že to pro všechny znamená peklo na zemi. Jenže úspěch knihy byl fenomenální a do roku 1993 vyšlo dost neskutečných 43 vydání!
Když se dala produkce konečně do pohybu a navzdory přání autorky byla hlavní záporná role Lestata obsazena Tomem Cruisem, začaly pro britský bulvár doslova žně. Autorka se netajila tím, že by v hlavní roli viděla někoho jiného a ani novináři nebyli o úspěchu Cruise v roli upíra příliš přesvědčeni.
Produkci poznamenalo také úmrtí jednoho z hlavních předstvitelů. Roli novináře měl totiž původně hrát mladý talent River Phoenix, který ale těsně před natáčením zemřel na předávkování drogami v jednom nočním klubu. Tato tragická událost poznamenala hned několik dalších mladých herců, kteří se tentkrát vyskytovali v okolí a dodnes vyvolává spekulace, co se ten osudový večer vlastně stalo. Na jeho místo nastoupil Christian Slater (Jméno růže), který svůj honorář věnoval na charitu a filmaři zesnulému mladíkovi celý film připsali v závěrečných titulkách.
Zřejmě pro všechny bylo ale absolutním překvapením obsazení desetileté holčičky do role upírky, tedy vlastně už dávno dospělé ženy v těle dítěte. Tu ztvárnila Kirsten Dunst a je třeba říct, že naprosto brilantně. Ostatně posuďte sami.
Jestliže obsazení vypadá na první pohled skvostně, není veřejným tajemstvím, že herci se mezi sebou moc nemuseli. Hlavně Brad Pitt (Sázka na nejistotu, U moře, Železné srdce) byl nešťastný ze své role a skutečnosti, že hraje druhé housle Tomu Cruiseovi. Snažil se z projektu dostat těsně po vypuknutí natáčení. Štvaly ho těsné kostýmy, kontaktní čočky, co musel nosit i make-up, který musel každý den absolvovat v maskérně. Producent David Geffen ale Pittovi pochopitelně neustoupil, takže si svůj pomyslný kalich hořkosti musel vypít až do dna. Cruise se naopak snažil ostatním hercům i režisérovi vyjít maximálně vstříc. Na produkci si vynutil speciální tunely mezi maskérnou a placem, že herci nemohli být spatřeni všudypřítomnými novináři. Diváci se tak nedočkali jediné fotografie herce v upírském make-upu z natáčení až do data premiéry.
Interview s upírem je epický příběh, odehrává se po několik staletí a na rozdíl od staromódního klasického Draculy nebo Nosferatu představuje upíry jako společenství predátorů. V roce 1994 byli upíři v módě. Zasloužil se o to sám velký mistr Francis Ford Coppola, když svou velkorysou divadelní adaptací Draculy natočil spektákl, který celosvětově vydělal skoro čtvrt miliardy dolarů. Hollywood byl tedy hladový po dalším epickém příběhu s upíry a novela Anny Rice mohla být hodně dobrou odpovědí.
A neošidilo se vůbec nic. Filmový architekt Dante Ferreti vytvořil brilantní výpravu, kde je spousta koloniální architektury, historické Paříže a Londýna, Elliot Goldenthal napsal fantastickou hudební partituru a vynikající jsou i herci tolik nenáviděné kostýmy. Na rozdíl od věčně experimentujícího Coppoly, který do Draculy dostal exotické Japonsko, pak Interview s upírem sází na starou dobrou klasiku.
Film šel do kin a novináři film hodnotili vesměs kladně, ale už od premiéry rozdělil publikum do dvou neslučitelných táborů. Zatímco některým bylo obsazení Toma Cruise srdečně jedno a přesvědčil je, byla tady a stále je celkem početná skupina diváků, která ho v roli temného upíra nikdy nepřijala.
Interview s upírem je mimořádně kvalitně natočený epický spektákl, který se stal po právu hitem a myslím, že i po více než dvaceti letech je důkazem, že Neil Jordan natočil opravdovou klasiku.