Edith Piaf (2007)

edith_piaf_1

La Vie en Rose/La Mome, Francie/Velká Británie/ČR, režie: Olivier Dahan, produkce: Alain Goldman, scénář: Isabelle Sobelman a Olivier Dahan, kamera: Tetsuo Nagata, hudba: Christophe Gunning, střih: Richard Marizi, hrají: Marion Cotillard, Sylvia Testud, Gerard Depardieu, Emmanuele Seigner, Pavlína Němcová

 

140 minut, barevný, 2.35:1, 35 mm

 

Oskar za nejlepší ženský herecký výkon v hlavní roli – Marion Cotillard a masky, nominace na oskara – nejlepší kostýmy, BAFTA a Český lev za nejlepší ženský herecký výkon v hlavní roli – Marion Cotillard

 

Film:

 

Kdyby byla anketa o největší Francouzku, určitě by většina lidí na světě jmenovala Johanku z Arku, Coco Chanell, dost možná Amélii z Montmartru, ale určitě by nevynechali zpěvačku s hlasem, který nenechá nikoho chladným – Edith Piaf. Bylo tedy otázkou času, kdy se o ní natočí biografický film. Tedy to píši obrazně. Edith Piaf z roku 2007 je už čtvrtým filmem o famózní zpěvačce.

 

Film sleduje nelineárně zásadní životní mezníky Edith Piaf, její velmi bezútěšné mládí, zamilovanost a vášeň, stejně jako její padlé období plné zášti, smutku, nenávisti a tišících prostředků. Narodila se na chodníku, vyrůstala v nevěstinci, vydělávala si pouličním zpěvem… Přesto se z ní stala světoznámá hvězda první velikosti. Život Edith Piaf (vlastním jménem Edith Giovanna Gassion) byl bojem o hudbu, přežití a lásku. Její magický hlas, vášeň a přátelství s hvězdami své doby (Marlene Dietrich, Jean Cocteau, Yves Montand…) jí od dětství v chudobě přivedlo k obdivu celého světa. Žila vždy naplno a „ničeho nelitovala…“.

edith piaf_2

La Vie en Rose je francouzský název tohoto působivého koprodukčního snímku za 25 milionů dolarů, který se z podstatné části natáčel i v České republice s minoritním vstupem tuzemského kapitálu, zejména v podobě servisních služeb. I díky bizarnímu pravidlu České filmové a televizní akademie se tak snímek ucházel o České lvy, což je pro mě jedna z největších záhad udílení těchto cen, snad kromě cen samotných. Film, který absolutně neměl konkurenci mezi ostatními kandidáty si nakonec nějakou sošku odnesl, ale přiznám se, že jsem se u televizního přenosu cítil skutečně trapně.

 

Režisér Dahan obsadil Marion Cotillard už dávno před natáčením, protože měl pocit, že má herečka stejně uhrančivé oči jako legendární šansoniérka. Producent Goldman jeho volbu schválil i přes odpor investorů, kteří s výběrem nebyli spokojení, protože měli pocit, že není ještě dostatečně známá. A nepřekvapivě to měla být Audrey Tatou (Amélie z Montmartru, Mikrob a Gasoil), kterou chtěli investoři do filmu obsadit. Dahan však nakonec souhlasil, že raději sníží rozpočet o 5 milionů eur, než by přišel o Marion Cotillard. Goldman s Dahanem totiž tušili v herečce velký potenciál. A čas jim dal za pravdu, po tomto filmu se stala Marion Cotillard světovou hvězdou, která střídá největší hollywoodské produkce s emancipovanými evropskými projekty.

edith_piaf_3

A je to právě Marion Cotillard, která od momentu, kdy se objeví, hravě udrží divákovu pozornost. Kromě neskutečných fyzických proměn, které předvádí na plátně zahraje jak laskavé a niterné scény. Film má řadu hodně zajímavých režijních nápadů, filmaři třeba výborně využili pražské kino Lucerna, které se ve filmu objeví hned několikrát a pokaždé docela jinak a vždy výborně. Zřejmě nejúchvatnější scéna z filmu je ta s prvkem nadpřirozena na konci filmu, však uvidíte sami, pokud jste snímek dosud neviděli.

 

V Americe je Edith Piaf třetím komerčně nejúspěšnějším francouzským filmem od roku 1980, hned za Amélií a Bratrstvem vlků. Film měl svou premiéru na MFF v Berlíně a jen tak mimochodem měl 15 minutové ovace ve stoje festivalového publika, zhruba o 5 minut později podepsala Marion Cotillard smlouvu s mocnou hollywoodskou agentkou Hyldou Quyeally, díky které se pak objevila třeba v Nolanově Počátku. Realfilm snímek vřele doporučuje ke zhlédnutí.

edith_piaf_4

 

http://magazin.realfilm.cz/wp-content/uploads/FINAL-trailer.jpg

PS: Ignorujte prosím bludy v rubrice zajímavosti na webu www.csfd.cz, většina jsou absolutní nesmysly, zejména pak zmínka o vybíravém publiku v Cannes, to byl ve skutečnosti MFF v Berlíně, dále jsou tam chyby v lokacích v ČR aj.

Comments are closed.

TOPlist