Hosté večeře Páně (1963)

hoste_1

Nattvardsgästerna, Švédsko, režie a scénář: Ingmar Bergmann, kamera: Sven Nykvist, hrají: Ingrdi Thulin, Gunnar Björnstrand, Gunnel Lindblom, Max von Sydow, Allan Edwall, Kolbjörn Knudsen, Olof Thunberg

 

81 minut, 1.35:1, 35 mm, černobílý

 

Cena amerických kritiků za nejlepší zahraniční film

 

Film:

Evangelický pastor (Gunnar Björnstrand) z malé švédské farnosti je psychicky na dně po smrti své ženy. Je trýzněný mučivou úzkostí a roste v něm nejistota, že stále víc a víc pochybuje o Boží přítomnosti. Do jeho přítomnosti se snaží stále více vloudit mladá učitelka (Ingrid Thulin) trápena ošklivým a bolestivým ekzémem a on sám se snaží pomoci mladému muži (Max von Sydow) sužovaného děsivou představou z jaderné hrozby, kvůli které si chce sáhnout na život.

Hosté večeře Páně je prostřední díl z Bergmanovy trilogie Boží mlčení, pro úplnost první je snímek Jako v zrcadle a poslední Mlčení. Hosté večeře Páně mají v centru filmového vyprávění postavu pastora, což není v režisérově díle nikterak ojedinělé, protože Ingmar Bergmann, jak již možná víte také z našeho profilu, se tak vyrovnával se svým otcem, rovněž pastorem.

hoste_2

Jeho filmový hrdina klade zásadní existenciální otázky, které se vztahují k nesmírně dramatickým a fatálním událostem v průběhu filmu. Dnes je tento snímek možná zajímavější, než třeba před deseti lety, protože jeho způsob vyprávění a styl je v současnosti základním kamenem kritikou ceněných televizních show HBO a Netflixu. Ostatně odkud si myslíte, že se berou ty detailně snímané monology do kamery?

Prostřednictvím svého hrdiny tvůrce klade závažné existenciální otázky, na něž nelze jednoznačně odpovědět. Scénář je maximálně zhuštěný, dějové linky jsou minimalizovány ve prospěch herecké akce a zejména dialogů, které ani tak neposouvají děj jako autorovu úvahu.

hoste_3

V Bergmanově filmografii asi tento film nevyslovíte jako první, ale režisér s ním byl nadmíru spokojen. Ostatně i jeho tehdejší žena o filmu řekla, že je mimořádný, ačkoli je extrémně depresivní. Bergman sám smysl pro humor měl, ale z jeho filmů to často není vůbec patrné. Z tohoto filmu tedy určitě ne. Garantuji, že se ani jednou nepousmějete.

To ale není vůbec potřeba. Film má naprosto úchvatnou kameru geniálního Svena Nykvista (Podzimní sonáta, Šepoty a výkřiky), kvůli které ho ostatně Andrej Tarkovski přizval k snímání filmu Oběť a pokud jste četli Nykvistovy vynikající memoáry tak víte, co se na natáčení zhruba odehrávalo a jaká byla jeho skutečná úloha na natáčení. Jen podotýkám, že vizuální podoba Oběti s filmem Hosté večeře Páně není vůbec náhodná. Vychválit do nebes je třeba také herecké výkony hlavní trojice Maxe von Sydow (Prokletý ostrov, Barbar Conan, Tři dny Kondora, Vymítač ďábla), Ingrid Thulin a Gunnara Björnstranda. RealFilm snímek vřele doporučuje ke zhlédnutí.

http://magazin.realfilm.cz/wp-content/uploads/FINAL-trailer.jpg

Přidat komentář

TOPlist