Komorná (2016)

komorna_2

Jižní Korea 2016, Ag-ha-ssi, režie: Park Chan-wook, scénář: Park Chan-wook s přiznanou inspirací románu Zlodějka Sarah Waters, hudba: Yeong-wook Jo , střih: Kim-Sang-bum, Kim Jae-bum, kamera: Chung Chung-hoon, hrají: Kim Min-hee, kim Tae-ri, Ha Jung-woo, Cho Jin-woong a další

formát: 2.35:1, barevný, ARRI Alexa, délka: 145 minut

MFF v Cannes – nominace na Zlatou palmu v Cannes, Vulcain Prize – technická cena za nejlepší výpravu

Film:

Korea. 30. léta 20. století. Šlechtična Hideko žije v ústraní na venkovském panství se svým strýcem a poručníkem. Chlípný strýc vychovává Hideko přísnou rukou a čeká, až dospěje, aby si ji mohl vzít a zmocnit se jejího bohatství. V domě se však objevuje podvodník, který zosnuje příchod mladé komorné Sukhui, ve skutečnosti chudé kapsářky, která mu má pomoci nebohou Hideko svést. Dobře promyšlený plán ale začíná hatit vášeň, která mezi dvěma dívkami zahoří. Brzy navíc přestává být jasné, kdo koho ve skutečnosti podvádí.

 

Pokaždé, když se na plátně začne odehrávat příběh, který mě překvapí ve mně budí naději, protože se domnívám, že překvapí i další diváky. O Komorné toho nechtějte vědět víc, než že se vydáte do kina na výtvarně skvostný a rafinovaný erotický thriller a nebojte se ani délky. Těch 145 minut uteče rozhodně rychleji, než drtivá většina comicsových rádoby velkofilmů.

komorna_3

Příběh se původně odehrával ve viktoriánské Anglii, ale režisér chtěl z celkem pochopitelných důvodů zasadit děj do své rodné domoviny a hledal adekvátní historickou epochu. Zvolil si proto 30. léta, období kdy zemi okupovalo Japonsko, ve kterém tak mohl dobře znázornit potřebný sociální kontrast a především rafinovaně zvolit jazykovou hru v japonštině a korejštině, kterou distributor snímku dobře vyřešil, že každý jazyk je v titulkách barevně odlišen.

 

A předně režisér. Park Chan-wook je korejský vizuální génius, jehož Old Boy je právem filmovou klasikou a jak se později ukázalo i takový filmař jako Spike Lee si na remakeu jeho snímku naprosto vylámal zuby a Quentin Tarantino už v době premiéry o snímku řekl, že dělat remake tak mistrovskému filmu je naprosté šílenství. I jeho další filmy ovšem silně vybočují z řemeslného průměru, ať už se jedná o Nebohou paní pomstu nebo horrorové drama StokeroviNicole Kidman vzniklé v americké produkci.

komorna_4

Román Sarah Waters objevil producent Syd Lim, který ostatně Park Chan-wooka upozornil už na předlohu Old Boye. A režisér byl naprosto nadšený zvraty na konci prvního dílu, které pak udržel i ve filmovém vyprávění. Film vystavěl zejména na střetu dvou ženských individualit, z nichž jedna má temnou minulost a druhá žije v zoufalé přítomnosti.

 

Film má dokonalou výpravu, která si plným právem odnesla technickou cenu na MFF v Cannes. Režisérovi se povedlo ztvárnit dům jako postavu filmu. Dům totiž odráží fascinaci Anglií japonského podnikatele obdivujícího knihy. Míchají se v něm tak dva naprosto odlišné architektonické styly a když postavy přechází z jedné části do druhé, tak se obřadně zouvají. I takové drobné detaily naprosto fungují.

Pages: 1 2

Přidat komentář

TOPlist