Průvodce tvářemi prvorepublikového filmu III

Náš originální sobotní průvodce vstupuje již do své třetí části a jak jsme avizovali v minulém díle, dnes se seznámíme s Natašou Gollovou, Hanou Vítovou a Čeňkem Šléglem.

evatropi4

Dnešní trojici jsme nevybírali jako v předchozích epizodách, tedy podle divácké oblíbenosti jejích filmů, to ale neznamená, že by dnešní trojice byly výrazně menší hvězdy, než ty předchozí. Nataša Gollová patří i po letech k oblíbeným hvězdám filmů pro pamětníky, což stvrdila opakovaně v anketách popularity, které často dělá Česká televize.

 

Nataša Gollová se prvními filmy do pamětí diváků rozhodně nezapsala. Ostatně hrála dramatické role a podle tehdejší velmi přísné filmové kritiky, byla netalentovaná a nezajímavá. To jí moc nepřidalo, zvláště když vezmeme v potaz, že byla vnučka významného českého historika Jaroslava Golla. Gollová byla velmi sečtělá, ovládala hned několik jazyků a studovala dokonce v Londýně.

evatropi2

Učarovalo jí ovšem divadlo a do prvních angažmá se upisovala od roku 1934. nejprve působila v Olomouci, pak krátce v Bratislavě, až se konečně dostala do Prahy, kde se brzy spřáhla se svou dobrou kamarádkou Adinou Mandlovou. A bylo to přátelství, které mělo celkem pevné základy až do té doby, než je rozdělil chlap, jak už to tak bývá. Nataša Gollová přebrala Adině Mandlové milence a bylo po kamarádství.

 

V roce 1940 se objevila na plátně po boku Svatopluka Beneše v adaptaci Mrštíkovy Pohádky máje, kterou režíroval Otakar Vávra. Ten Gollovou obsadil na přímluvu Adiny Mandlové i s tím, že mu ve 28 letech přišla na Helenku poněkud stará, ale vnitřně získal přesvědčení, že by roli mohla zvládnout.

evatropi3

Nataša Gollová vytvořila silné a populární duo s hercem Oldřichem Novým, společně se objevili ve filmech Eva tropí hlouposti, Kristián, Roztomilý člověk nebo Hotel Modrá hvězda. Díky tomu, že se stala oblíbenou komediální hvězdou, byla často obsazovaná za Protektorátu, což poté vedlo k řadě dramatických okolností na konci války i jejímu špatnému renomé v komunistickém režimu.

 

Inteligentní herečka je spojení, které není až tak obvyklé, ale v případě Hany Vítové to platí beze zbytku. Vlastním jménem Hana Lešková získala své divadelní ostruhy u Voskovce s Werichem a ti se nikterak netajili, že je konkurenční party Buriana a Nového nezajímají a svou pokleslostí se jim nemohou vyrovnat. Vítová se s pány divadelníky potkala v kavárně, když zrovna vymýšleli hru Golem, kde potřebovali tajemnou bytost Sirael. Hned jak uviděli Hanu, bylo jim jasné, že mají vyhráno. Žádný casting se tedy nekonal, jak se občas píše.

 

Vítová byla nesmírně atraktivní a ohromná profesionálka, která navíc měla velký hudební talent. U filmu s eobjevila ještě v němé éře a to dokonce ještě v ateliérech na Vinohradech, kde se točilo v bývalém pivovaru. Hrála tam němou roli mladičké Španělky, bez ohledu, že tam byla zima jak v morně.

 

Po krátké epizodě, kdy odjela mimo Prahu kvůli lásce se pak vrátila do Prahy a jelikož už nebyla teenager, ale dospělá žena musela samozřejmě vydělávat a angažmá na nájem u V+W zkrátka nestačilo, takže se na tři sezóny upsala také u konkurence Vlasty Buriana. Lidové taškařice se oproti autorskému divadlu pár kroků od sebe pro ní stalo úpadkem a nebyla tam spokojená, zejména kvůli tomu, že jí některé vtipy prostě nepřišly vtipné. Ale dostala se samozřejmě i s Vlastou Burianem na plátno, společně byli k vidění třeba v komedii Nezlobte dědečka (1934).

pytlakova_schovanka

Hana Vítová se pak dala dohromady s Oldřichem Novým, se kterým měla na divadlo přeci jen jednotnější názor, než Vlasta Burian. Společně se pak objevili v pár filmech, z nichž tím nejvýznamnějším je v podstatě až poválečná komedie Pytlákova schovanka, která se v podstatě stala prvním trezorovým filmem komunistického režimu, o tom ostatně píšu ve své knize Slavná česká filmová klasika z roku 2013.

Pages: 1 2

Přidat komentář

TOPlist