Tváře prvorepublikového českého filmu IV

V dnešním pokračování oblíbeného seriálu se zaměříme na mužské hvězdy českého prvorepublikového filmu Zdeňka Štěpánka, Otomara Korbeláře a Jindřicha Plachtu.

Cech panen kutnohorských (1938)

V anketě o nejoblíbenější filmovou hvězdu se za první republiky objevovalo Zdeňka Štěpánka pravidelně, a to samozřejmě na prvních příčkách, pokud ne vůbec na těch nejvyšších. Divákům se jeho herecký projev líbil, ostatně i kvůli němu patřil k největším hvězdám Národního divadla, kde byl nejen vytížený přední hráč, ale také dramatik a režisér.

 

Ačkoli máme Zdeňka Štěpánka spojeného s jeho hlubokým barytonem, u filmu se uplatnil už v jeho němé éře, ale skutečné úspěchy a diváckou gloriolu si získal až s filmem zvukovým, kde jeho výraz mohl získat dokonalou podobu. Štěpánek měl úžasný herecký rozsah a mohl se uplatnit rovnocenně jak v komedii, tak dramatu.

nezbedny_bakalar

Zdeněk Štěpánek tak hrál ve filmu V+W Svět patří nám, u Otakara Vávry v Panenství nebo roli maršála v dramatu podle Karla Čapka Bílá nemoc. Dokonalosti dosáhl ve své vytoužené roli renesančního básníka a frejíře Mikuláše Dačického z Heslova ve Vávrově mistrovském velkofilmu Cech panen kutnohorských, který získal ocenění na MFF v Benátkách a stal se absolutním komerčním hitem. Ten film je skutečně skvělý a je to právě zásluha Zdeňka Štěpánka, že je i po letech tolik příjemnou, zábavnou a přitom chytrou podívanou. Mimochodem Štěpánek film rovněž napsal a Vávrovi ho doslova vnutil, ačkoli byli oba velcí přátelé a kumpáni.

 

V éře prvorepublikového filmu se objevil ještě jako třeba Martin Balvín v Kouzelném domě Otakara Vávry, pod režií Vladimíra Borského hrál v Paličově dceři a později ještě třeba v historickém Nezbedném bakaláři(na obrázku) a v Rozině Sebranci.

 

Jako národní oblíbenec a skutečně zářná hvězda byl samozřejmě kontaktován za Protektorátu K.H.Frankem, ale dokonce i samotným zloduchem Josefem Goebbelsem. Štěpánek tak četl do rozhlasu informace o Protektorátu a na nacistické slavnosti v Rudolfinu dokonce seděl s nacistickými pohlaváry u stolu, což pochopitelně vedlo k jeho poválečné anabázi a vysvětlování před Lidovým tribunálem. Jeho očernění trvalo dva roky, ale o tom zase někdy jindy.

otomar_korbelar

Otomar Korbelář patří k dalším prvorepublikovým, který právě v této éře zažil svou největší slávu. K filmu přešel z Divadla na Vinohradech, kam chodili samozřejmě vybírat zajímavé tváře také barrandovští filmoví režiséři, mezi kterými nechyběli pochopitelně ani Otakar Vávra nebo Martin Frič. Korbelář měl také obrovskou výhodu, protože při nástupu zvukového filmu se hledaly talenty se zvučným hlasem. A právě majitelem takového hlasu byl i Otomar Korbelář.

 

Korbelář se zapsal v našem českém Hollywoodu do srdcí zejména divaček, protože byl obsazován převážně do rolí milovníků. Oproti uhlazeným a blazeovanému typu Oldřicha Nového, však nabídl přece jen drsnějšího zemského chlapa s pro mnohé diváky neodolatelným chraplákem.

Pages: 1 2

Přidat komentář

TOPlist