Autobiografie Juraje Herze uspokojí každého fanouška českého filmu

Jeden z nejvýznamnějších režisérů české kinematografie, který bezesporu zasáhl i do kinematografie evropské, napsal s Janem Drbohlavem vynikající memoáry, jež RealFilm.cz vřele doporučuje.

juraj memoary

Jestliže jsou někteří filmaři, kterým se vyplatí naslouchat, tak do této skupiny patří i Juraj Herz. Na RealFilmu jsme o něm psali v tomto režisérském profilu, který Vám dá určitě odpověď na otázku, zda si budete novou knihu přečíst či nikoli.

 

Musím říct, že mě Herzovy memoáry skutečně oslovily. Graficky je kniha udělaná velmi zajímavě, vkusně a přitom je z ní čišet svébytný naturel svérázného tvůrce.

 

Samotné čtení pak obsáhne Herzův mimořádný život, počínaje dětstvím v Kežmaroku, internaci v koncentračním táboře i poněkud problémové dospívání. Režisér si na začátku osobně vymezuje, že v textu dochází k autocenzuře, ale že ve vzteku bodnul spolubydlícího kudlou tam zanechal, což už z kraje dává tušit, že se určitě do budoucna pustí i do křížku s ostřejšími událostmi ve svém životě a hlavně lidmi, kteří mu házeli klacky pod nohy.

Juraj Herz

A je to tak. Juraj Herz totiž ve svých vzpomínkách osvětluje řadu bílých míst třeba z výborné knihy Štěpána Hulíka Kinematografie zapomnění, kde popisuje spoustu osobnostních vazeb, které Hulík pochopitelně vzhledem ke svému věku nemůže znát a v archivu je nelze dohledat.

 

Juraj Herz třeba zavzpomíná na to jak dělal divadlo s dalším mágem českého filmu Janem Švankmajerem, se kterým ho pojí celoživotní přátelství, vypráví o hodně drsném natáčení Spalovače mrtvol, ale třeba i Panny a netvora, kde málem zapálil největší barrandovský ateliér číslo 6. Vypráví také o okleštěňování filmů a cenzorských zásazích i následném znechucení a odjezdu do Německa v osmdesátých letech, kde hned při prvním projektu tvrdě narazil na producenta podvodníka.

 

Herzova autobiografie je určitě vhodná pro každého adepta filmařiny a troufám si tvrdit, že může jak nalákat, tak slabší povahy určitě i odradit. Zároveň je však vynikajícím příspěvkem k české kinematografii posledních 50 let, Herz totiž začínal jako asistent u Zdeňka Brynycha, podílel se třeba na výborném Transportu do ráje, ale také u KadáraKlosem, takže asistoval i na oskarovém Obchodu na korze.

 

Za mě musím říct, že je to skutečně svižně a čtivě napsané, v textu je spousta dosud nepublikovaných informací a knihu vřele doporučuji.

 

Juraj Herz, Jan Drbohlav: Autopsie (pitva režiséra), Mladá fronta, Praha, 2015, 520 stran.

Přidat komentář

TOPlist