Café Society (2016)

Café Society

režie: Woody Allen, scénář: Woody Allen, kamera: Vittorio Storaro, střih: Alisa Lepselter, hrají:  Jesse Eisenberg, Steve Carell, Kristen Stewart, Blake Lively,  Parker Posey, Sheryl Lee, Todd Weeks

 

1.85:1, SONY Cinealta, barevný

 

Film:

 

1930. Nerd Bobby (Jesse Eisenberg) pochází z Bronxu. Žije s věčně se hašteřícími rodiči a bratrem Benem (Corey Stoll), který jako čistokrevný amorální gangster zastává názor, že každý problém se dá snadno vyřešit tím, že někoho pohřbíte pod hromadou betonu.

 

Bobbymu je jasné, že potřebuje změnit prostředí. Odlétá do Hollywoodu, kde začne pracovat jako poslíček pro strýčka Phila (Steve Carell), který je mocným agentem filmových hvězd. Vstupuje do světa opojných večírků, plných celebrit, modelek, playboyů, producentů a politiků.

cafe_society_2

Na první pohled se však zamiluje do strýcovy půvabné asistentky Vonnie (Kristen Stewart). Problém je, že Vonnie má vážný vztah, takže se Ben musí spokojit s pouhým kamarádstvím. Ale nic netrvá věčně, Vonnie se s přítelem rozejde a velmi rychle opětuje Benovy city. Jeho nabídku k sňatku však odmítá a rozhodne se pro jiného, jehož identitu samozřejmě neprozradíme.

 

Zlomený Bobby se vrací do New Yorku, kde začne pracovat s bratrem Benem, který si otevřel noční klub. Z Bobbyho se stává velmi schopný impresário a z klubu Les Tropiques jeden z nejvyhledávanějších ve městě. Přestože Bobby stále miluje Vonnie, sblíží se s Veronikou (Blake Lively), okouzlující dámou z vyšší společnosti. Svatba. Veroničino těhotenství. Benův život se zdá šťastný. Ale jen do toho večera, kdy do dveří Les Tropiques vstoupí Vonnie…

cafe_society_3

Café Society je termín z roku 1915 označující party společenskou smetánku v Paříži, New Yorku a Londýně, která pařila v drahých kavárnách. Woody Allen se filmem Café Society ponořil do světa třpytivého pozlátka Hollywoodské smetánky i gangsterského nočního života New Yorku třicátých let. Není to poprvé, co to udělal, nevím, jestli naposledy, ale z výsledného filmu jsem měl dojem, jako by měl v šuplíku dva rozpracované scénáře, které pak pospojoval dohromady v jeden film. K této domněnce mě navádí i skutečnost, že jedna část filmu se odehrává v prostředí filmovém v Kalifornii a druhá část, významně odlišná i žánrem filmu, se odehrává v New Yorku.

 

Obě filmové poloviny se samozřejmě protnou, ale kdyby se neprotly, tak se vlastně vůbec nic nestane, což je z mého pohledu docela zvláštní. Allen toto ospravedlnil tím, že chtěl film odvyprávět jako novelu, kde jsou tyto úskoky samozřejmě dovoleny a vnímány trošku jinak, než ve filmu.

cafe_society_4

Film provázely od počátku problémy, protože roli Stevea Carela hrál původně Bruce Willis, který byl ale údajně naprosto neschopný zapamatovat si text a pokaždé všechny otrávil svými výkyvy nápad. Z toho důvodu ho Allen vyrazil, oficiálně se řeklo, že Willis odchází hrát divadlo na Broadway, což je pravda a na jeho místo byl přizván Steve Carel. A to bylo opět jak z bláta do louže, protože Carel se do role naprosto nehodí a herecky je opět strašný. Je to už podruhé co svým výkonem zkazil slibný film, poprvé to bylo u loňského snímku Sázka na nejistotu. Navíc je komik a zde jeho styl jednoduše nefunguje.

 

Z plátna od začátku do konce nesleze Jesse Eisenberg (Podfukáři 2, The End of the Tour, Podfukáři, „Do Říma s láskou„, „The Social Network„, „Zombieland„), který se jako židovský neurotik naopak projevuje velmi slušně a velmi dobře mu funguje i chemie s Kristen Stewart (Útěk do divočiny), se kterou se na plátně jako v milostné romanci potkává už potřetí. Jejich vzájemná polovina filmu je hodně emotivní a funguje. Blake Lively (Město, preview SavagesMělčiny) v druhé polovině naopak diváku vnukne myšlenku, jak může Eisenberg pochybovat o takové kočce, která je navíc i povahově výrazně lepší.

cafe_society_5

A jsme u toho. Hlavním problémem tohoto filmu je jeho uvěřitelnost a nápadová i žánrová roztříštěnost. Trošku zamrzí, že se ten film nemohl sjednotit buď do komedie nebo dramatu nebo se alespoň držet romance. Tahle kombinace gangsterky, rodinného dramatu, komedie a sociální kritiky dohromady sice funguje, ale jen tak na půl plynu. Nakonec mě nejvíc zaujal typický Allenovský vtip, kde matka hovoří o svém židovském synovi odsouzenému na smrt čekajícím na trest smrti, který se obrátí na katolickou víru, když pronese:,,Nejdřív vrah. Teď křesťan. Nevím, co je horší. Co jsem komu udělala?“ Bohužel ten film trvá 96 minut.

 

Fanoušci Woodyho Allena tento film jistojistě jako obvykle docení, i když je podle mě docela jasné, že už měl mistr světlejší chvilky.

http://magazin.realfilm.cz/wp-content/uploads/FINAL-trailer.jpg

Přidat komentář

TOPlist