Přelet nad kukaččím hnízdem (1975)

Miloš Forman

One Flew over the Cuckoo´s Nest, USA 1975, režie: Miloš Forman, scénář: Lawrence Hauben, Bo Goldman podle románu Kena Keyseyho ,,Vyhoďme ho z kola ven“, kamera: Haskell Wexler, Bill Butler (není uveden v titulcích), střih: Sheldon Kahn, Lynze Klingman, Richard Chew, hudba: Jack Nitzsche, hrají: Jack Nicholson, Louise Fletcher, Will Sampson, Danny De Vito, Brad Dourif, Christopher Lloyd

133 minut, 1.85:1, 35 mm, barevný

Oskar za nejlepší film, režii, herecké výkony (Jack Nicholson a Louise Fletcher), scénář, nominace na Oskara – kamera, herec ve vedlejší roli (Brad Dourif), střih, hudba, Donatellův David – nejlepší režie, nominace na Cézara za nejlepší zahraniční film, Cech amerických režisérů – vynikající výkon při režii hraného filmu, 1993 – Národní registr na ochranu filmového dědictví USA

Film:

Zločinec McMurphy (Jack Nicholson) vstoupí na psychiatrii jenom proto, že přesvědčil své dozorce o své pomatenosti. V léčebně však zjišťuje, že s duševně chorými klienty zle manipuluje přísná sestra Ratchedová (Louise Fletcher). Pokusí se nastolit mezi chovanci přátelskou atmosféru a zmírnit monotónní chod dní, avšak tvrdě naráží na léčebný řád.

Na počátku celého projektu byla skvělá kniha Kena Keseyho, kterou si od prvního okamžiku zamiloval Kirk Douglas (Spartacus, Žízeň po životě, Stezky slávy). Divadelní představení hrané na Broadway s Kirkem Douglasem v hlavní roli bylo ohromným hitem. To vedlo Douglase k tomu, že koupil práva na zfilmování. Jenže neuspěl. Peníze na film sháněl dlouhé roky a k natáčení přemlouval v Karlových Varech tehdy už známého Miloše Formana. Ten byl poctěn a když mu Kirk Douglas slíbil poslání knihy byl v sedmém nebi. Jenže v té době zapracovala STB. Knihu ztopila a Forman se domníval, že na celou věc Kirk zapomněl. Ten si naopak myslel, že Forman je arogantní umělec, kterému nestál ani za to, aby mu napsal, že to nechce dělat.

Michael Douglas nosil dlouhé vlasy, kouřil spoustu trávy, pil spoustu whisky a užíval si nezřízeně divokého sexuálního života. Kirkovi to nebylo jedno. Řekl mu, že by se měl nad sebou zamyslet. A Michael si uvědomil, že nechce žít ve stínu svého otce. Navíc nechtěl být nikdy nájemným hercem a čekat až mu někdo zavolá. Přesto byl u veřejnosti již trochu známý díky kriminálnímu seriálu Ulice San Francisca, kde hrál druhé housle příteli Kirka Douglase Karlu Maldenovi.

Jednoho dne šel Michael za otcem a řekl mu. ,,Tati vím, že máš práva na tu Keaseyho knihu. Dej mi je. Já to natočím.“ A Kirk potěšený náhlým procitnutím synu mu práva s radostí přenechal se slovy:,,Dělej co umíš.“

Michael Douglas šel do velkých studií a film nabízel. A slyšel stále:,,Hele, co s tím sakra furt máte. Ta knížka je moc kontroverzní. Nedostaneš ani cent.“ A Michael věděl, že je zle. Vzdát se však nechtěl. Šel tedy za úspěšným hudebním producentem Saulem Zaentzem, který s filmy velmi neúspěšně koketoval a řekl mu, že by chtěl natočit film. Zaentz se na něj podíval a po chvíli přesvědčování kývl s tím, že tomu musí věnovat maximum.

Šťastný Douglas měl v kapse tučný šek a začal shánět distributora. Na film nakonec kývnuli v United Artists s tím, že půjde do distribuce, když bude v hlavní roli hvězda. Nicméně všechny hřálo u srdce, že film produkuje syn slavného Kirka Douglase. To filmu dodá potřebnou publicitu. Douglas věděl, že film by měl režírovat umělecký režisér, nejlépe někdo z Evropy. Kontaktovali proto Wernera Herzoga, ale ten zájem neměl. Dalším na řadě byl Miloš Forman. Ten přiletěl na schůzku s již hotovým návrhem natáčení a storyboardem ke scénáři. Douglas byl v šoku. Ten člověk měl film v hlavě a připravil ho úplně zdarma! Okamžitě ho najal.

Pages: 1 2

Přidat komentář

TOPlist