Blade Runner (1982)

Průvodce Sci-fi I - blade runner

USA 1982, režie: Ridley Scott, scénář: Hampton Fancher, David Webb Peoples podle povídky P. K. Dicka Sní androidi o elektronických ovcích?, kamera: Jordan Cronenweth, střih: Marsha Nakashima, hudba: Vangelis, hrají: Harrison Ford, Sean Young, Rutger Hauer, Daryl Hannah, Edward James Olmos, Joanna Cassidy

117 minut, 2.35:1 – 35 mm, 2.20:1 – 70 mm, D-Cinema (Final Cut 2007) 2.39:1, barevný

Nominace na Oskara – nejlepší výprava a zvláštní efekty, 1993 – film vybrán jako národní kulturní dědictví USA

Kultovní sci-fi Blade Runner jsme během několika let existence našeho filmového magazínu nemohli pochopitelně ignorovat a dnes je možná ta správná chvíle, abychom se vrátili v tento sváteční čas k jednomu z největších filmových vrcholů světové kinematografie.

Rick Deckard (Harrison Ford) je profesionální lovec androidů – umělých lidí, kteří byli vyvinuti k otrocké práci. Androidi jsou k nerozeznání od skutečných lidí a čtveřice z nich se vymkla kontrole a porušila zákony. Deckard začíná pátrání v obrovském deštivém futuristickém velkoměstě.

Po ohromném úspěchu Vetřelce začal Ridley Scott připravovat Dino de Laurentiisovi storyboardy k adaptaci jeho vysněné Herbertovy Duny. Scottův starší bratr znenadání zemřel na rakovinu a Scott se rozhodl z projektu vycouvat. Na Laurentiise však nezanevřel a možná i s omluvou na rtech, přijal později nabídku režírovat HannibalaAnthony Hopkinsem. Když se rozhodl zfilmovat literární scénář Hamptona Fanchera s názvem Dangerous Days, myslel si, že je to jen taková jednohubka, kterou udělá levou zadní.

Příběh filmu byl založený na novele Phillipa K. Dicka Sní androidi o elektronických ovečkách? Fancherův scénář byl spíše epického charakteru a to nikterak nevyhovovalo vizuálně zaměřenému režisérovi. Angažoval proto na základě doporučení bratra Tonyho scenáristu Davida Webba Peoplese, který je naopak proslulý tím, že dialogy ve svých scénářích potlačuje na minimum.

Scott vytvořil svou futuristickou vizi budoucnosti s výtvarníkem Sydem Meadem. Inspirovali se filmem Metropolis, francouzským comicsovým časopisem Métal Hurlant, obrazem Edwarda Hoppera Nighthawks a průmyslovou krajinou v britském Teeside, kde Ridley Scott vyrůstal.

Pro hlavní roli se uvažovalo ze začátku s Dustinem Hoffmanem, ale Scott usoudil, že nejlepší volbou bude Harrison Ford. Když zjistil, že ve svém nejnovějším projektu Dobyvatelé ztracené archy nosí na hlavě klobouk, byl zklamaný. Plánoval totiž točit sci-fi film noir a klobouk je v tomto žánru nezbytnou součástí oděvu. Zřejmě to Fordovi neopomněl zdůraznit, protože od prvního momentu byl vztah mezi nimi mírně řečeno napjatý. Ford, který byl z práce s Lucasem a Spielbergem zvyklý na kreativitu a improvizaci u Scotta nepochodil.

Pár dní před začátkem natáčení odřekl hlavní investor snímku svou účast. Producent Michael Deealey však nezazmatkoval a během 3 dnů sehnal o 7 milionů dolarů víc od společností Ladd Company, Tandem Pictures a hong kongského producenta Sira Runa Runa Shawa.

Pages: 1 2

Přidat komentář

TOPlist