Boj o oheň (1981)

boj_o_ohen

La Guerre du feu, Francie/Kanada, režie: Jean Jacques Annaud, scénář: Gérard Brach podle knihy J.H.Rosnyho srov., kamera: Claude Agostini, hrají: Everet McGill, Rae Dawn Chong, Ron Perlman, Nikolas Kadi

 

100 minut, 2.35:1, 35 mm a 2.20:1,70 mm, barevný

 

Oskar za masky, Cézar za nejlepší film a režii

 

Film:

 

Kmen Ulamů je napaden neandrtálci a téměř celý vyhuben. Pak ovšem přijde ještě brutálnější rána – přijdou o oheň. Kmen proto vyšle skupinu tří přátel (Everet McGill, Ron Perlman, Nikolas Kadi), kteří musí pro svou pravěkou komunitu sehnat oheň. Budou muset čelit mnohým nebezpečenstvím, kanibalům, dravé přírodě, obrovským pravěkým tvorům a dojde i na romanci, když zachrání dívku Iku (Rae Dawn Chong), před snědením kanibalského kmene. Hlavně ale budou muset přinést to nejcennější – oheň.

 

Jestliže ve svých předchozích dvou filmech režisér Annaud sázel na dobré scénáře se slovní komikou, pak jeho třetí celovečerní hraný film šel úplně jiným směrem. Koprodukční velkofilm Boj o oheň z roku 1981 vyslal světu signál, že se na scéně objevil mimořádný vizuální filmař.

boj_o_ohen_2

Producenti scháněli finance na film dlouhé tři roky a nakonec se jim podařilo sehnat 12,5 milionů dolarů. Natáčet se mělo na Islandu, ale filmaři nakonec využili lokalit ve Skotsku, Kanadě, Keni, ale částečně i na zmíněném Islandu.

 

Herci si natáčení opravdu užili. Ron Perlman (Jméno růže, Pacific Rim – Útok na Zemi, Drive, Hon na čarodějnice), který filmem debutoval měl společně s Everetem McGillem omrzliny na nohou a Rae Dawn Chang roli dostala poté, co řekla, že jí nahota nedělá problém a během natáčení se zkrátka neoblékala. Make-up každého pračlověka zabral 5 hodin denně. Docela drsné je, že rekvizitář se nakazil ošklivou chorobou, když manipuloval s pravou zvířecí kožešinou.

 

Ve filmu pochopitelně nejsou žádné vizuální efekty a třeba ti úžasní mamuti jsou namaskovaní sloni z cirkusu.

La guerre du feu 1981 real : Jean Jacques Annaud COLLECTION CHRISTOPHEL

 

Film se stal mezinárodní filmovou senzací, vydělal ohromné peníze, v době premiéry to bylo 53 milionů dolarů a Annaudovi stvořil stigma, kterého se dodnes nezbavil. Odsoudila ho kritika. Proč? Za zjednodušování. Annaud rezignoval na vědecké závěry a natočil příběh útočící na první signální soustavu. Každý od Mongolska po Los Angeles najednou uviděl strhující příběh prakticky beze slov, pouze se skřeky, které vymyslel autor Mechanického pomeranče Anthony Burgess, a gesty vyvinuté antopologem Desmondem Morrisem pravděpodobně odpovídajícími době kamenné, a hlavně bylo každému vlastně úplně jedno, že takhle se to při nejlepší vůli prostě stát nemohlo.

 

To ovšem nikterak neubírá na zábavnosti celého filmu, který je prostě dokonalý. I bez dialogů se režisérovi podařilo do filmu dostat napětí, humor, horror, romanci a především dobrodružství. Kombinace historického snímku, byť pravěk pochopitelně umožňuje mnohem větší představivost, než jakékoli jiné historické období, s fantazií je pochopitelně na hraně, ale tohle přeci není dokument, ale hraný film.

boj_o_ohen_4

Pokud budete mít kdykoli příležitost vidět tento snímek na velkém plátně, tak určitě neváhejte. Tohle je totiž opravdová filmová legenda. RealFilm snímek vřele doporučuje ke zhlédnutí.

http://magazin.realfilm.cz/wp-content/uploads/FINAL-trailer.jpg

Přidat komentář

TOPlist