Nevěsta byla v černém (1968)

nevesta_byla-v-cernem1

Francie/Itálie, La mariée était en noir, režie: Francois Truffaut, scénář: Francois Truffaut, Louis Richard podle knihy Cornela Woolriche, který napsal pod pseudonymem William Irish, hudba: Bernard Herrmann, střih: Claudine Bouché, kamera: Raoul Coutard, hrají: Jeanne Moreau, Michel Bouquet, Jean-Claude Brialy, Charles Denner, Michael Lonsdale, Daniel Boulanger

106 minut, 2.35:1, 35 mm, barevný

Film:

Julie Kohler (Jeanne Moreau) prožívá nejhorší období svého života. Nejradši by chtěla vyskočit z okna, ale vždycky ji někdo zadrží. Jednoho dne se ale přestane litovat a vezme svůj osud do vlastních rukou, respektive osud těch, kteří jí zasáhli do života. Před časem byla nejšťastnější žena, brala si muže, kterého milovala a během jejich odchodu s ostatními oslavujícími z kostela ho někdo střelil do hlavy.

POZOR NÁSLEDUJÍCÍ ODSTAVEC OBSAHUJE POKROČILÉ INFORMACE Z DĚJE:

V blízkém domě si totiž hrála opilá pětice mužů s ostře nabitou zbraní. Nechtěně vystřelená kulka tak udělala rázem z nevěsty vdovu. Pět mužů postupně umírá zvláštním, rafinovaným způsobem daným jejich charaktery a prostředím, ve kterém žijí. KONEC SPOILERU.

nevesta-byla-2

Nevěsta byla v černém je první Truffautův (Americká noc) „film noir“. Scénář napsal spolu s Jeanem-Louisem Richardem podle knihy Cornella Woolriche zrovna v době, kdy psal svou legendární knihu rozhovorů s Alfredem Hitchcockem. Jak možná víte, mistra Hitchcocka nezajímala kvalitní literatura, ale na opak romány, kde je rafinovaně promyšlený zločin nebo rafinovaně promyšlená zápletka.

Cornell Woolrich psal ve čtyřicátých letech hrůzné náměty pro kriminální filmy a tento námět je naprosto vynikající a nápaditý. Mimochodem je autorem předlohy pro Hitchcockovo Okno do dvora. Ostatně Tarantinův opus Kill Bill, by bez tohoto filmu neměl z čeho čerpat, že?

nevesta-byla-3

Truffaut si jako hudebního skladatele pozval klasika Bernarda Herrmanna, aby byla pocta Hitchcockovi dokonalá. Film je zásadní pro Truffauta také v tom, že tentokrát nenechal herce improvizovat jako obvykle. Film měl pevně daný technický scénář, každé postavení kamery Raoula Coutarda (U konce s dechem) bylo dokonale promyšleno a všichni je pečlivě dodržovali.

Na natáčení panovala velmi nepříjemná atmosféra. Režisér s kameramanem nebyli naladěni na stejnou vlnu a potíž byla i s herci. Všechny mužské postavy, tedy všech pět hlavních, měly natáčecí týden a pak pochopitelně na natáčení nebyly. Truffaut na to šel fikaně. Každého herce jednotlivě pozval na natáčení a přitom jim vyprávěl, jak je jejich postava neskutečně důležitá pro film, a i když se může jevit jako vedlejší, je to bezesporu role hlavní. A herci mu na to skočili. Tedy až do natáčení.

Pages: 1 2

Přidat komentář

TOPlist