Vlasy (1979)

vlasy_2

Hair, USA, režie: Miloš Forman, scénář: Michael Weller podle libreta Geroma Ragniho a Jamese Rada, hudba: Galt MacDermot, kamera: Miroslav Ondříček, střih: Alan Heim, Stanley Warnow, Lynzee Klingman, hrají: John Savage, Treat Williams, Beverly D´Angelo, Annie Golden, Dorsey Wright

 

121 minut, barevný, 35 mm, 2.35:1

 

Film:

 

Mladý Claude Bukowski (John Savage) opouští vesnici a statek, loučí se s otcem a vydává se do velkého světa. Má jít za chvíli na vojnu, a tak si to chce užít. Náhodou potkává skupinku hippies a dámu na koni – Sheilu (Beverly D´Angelo), která se mu zalíbí. Hippies jej přivedou k drogám a druhý den jeden z nich objevuje, kdo je ona dáma na koni. Vetřou se na oslavu, kde je přítomna. Nechovají se zde zrovna dle bontonu, a proto jsou chyceni a končí u soudu. Dostávají třicet dnů káznice, nebo zaplatit padesát dolarů. Hippies pochopitelně nemají peníze, ale Claude ano. Přesně tuto částku mu dal jeho otec. Částka však stačí jen pro jednoho, a tak od soudu odchází šéf hipíků Berger (Treat Williams). Ten slibuje, že další peníze přinese. Claude s Bergerem se stanou velkými kamarády a i s Sheilou, jenže za dveřmi je samozřejmě strašák Vietnamu a povinné narukování.

Miloš Forman

Po vítězném tažení napříč USA s filmem Přelet nad kukaččím hnízdem, které korunoval ohromný úspěch na Oskarech a zejména tržby, které jsou dnes v přepočtu na inflaci 464 milionů dolarů, tedy částka rovnající se příjmům takových hitů jako Rychle a zběsile, Batman nebo cokoli veleúspěšného od Marvelu bylo jasné, že značka Miloš Forman je v Hollywoodu horké zboží.

Forman měl vzápětí okamžitě hotový a připravený projekt. Tím byla filmová adaptace muzikálu Hair, kterou připravovali s Jeanem Claudem Carrierem (Bazén, Kráska dne, Goyovy přízraky) již v roce 1968, tedy v době kdy se muzikál hrál s ohromným úspěchem na divadelní Broadwayi.

vlasy_3

Forman dostal k dispozici adekvátní rozpočet 11 milionů dolarů, což byl stejný rozpočet jako první Lucasovy Hvězdné války a více než pětinásobek rozpočtu Přeletu, spoustu filmové suroviny a velkou tvůrčí svobodu, o které si mohl nechat do té doby jenom zdát. Navíc měl k dispozici na natáčení celých 9 měsíců!

Na casting Vlasů přišlo spousta zájemců, často začínajících snílků, ostatně atmosféra se jistě v mnohém podobala tomu, co vidíme ve snílkovském muzikálu La La Land. Na konkurz přišla třeba v té době naprosto neznámá dívka a pozdější popová diva Madonna, která se Formanovi bohužel ztratila v davu nebo dnes respektovaná charakterní herečka Kathy Bates. Právě u ní Forman hořce litoval, že nerozpoznal její talent.

vlasy_4

Forman nenávidí hudební filmy a ještě více muzikály. Přechod mezi dialogovou scénou a následného chvilkového zatemnění mysli, kdy někdo odhodí zábrany a začne zpívat ho úplně míjel. A po pravdě, koho ne. Jenže zatímco autoři muzikálů vědí, že s realističností daleko nedojdou, tak Forman jí vyžadoval.

A bohužel si na ní trochu vylámal zuby. Látka, tolik úspěšná na divadelní scéně, na plátně nefungovala tolik, jak očekával. Pro diváky byly Vlasy v době premiéry zastaralé a obecenstvo nelákaly. Každý měl filmů revolty proti válce ve Vietnamu už dost a film se nesetkal s kladným přijetím diváků a ani kritici oproti skvělému Přeletu nepěli ani zdaleka takové ódy, jak Forman v hloubi duše očekával.

Pages: 1 2

Přidat komentář

TOPlist