Hodný, zlý a ošklivý (1966)

il_buono_1

Il buono, il brutto, il cattivo, Španělsko/NSR/Itálie, režie: Sergio Leone, scénář: Agenore Incrocci, Furio Scarpelli, Luciano Vincenzoni, Sergio Leone, kamera: Tonino Delli Colli, hudba: Ennio Morricone, střih: Eugenio Alabiso, Nino Baragli, hrají: Clint Eastwood, Lee van Cleef, Eli Wallach, Aldo Giuffré, Luigi Pistilli

 

161 minut, 35 mm, 2.35:1, barevný

 

Film:

 

Tři pistolníci, nepřátelé na život a na smrt, a každý zná část tajemství, bez něhož ti ostatní nikdy nenajdou ukrytý poklad obrovské hodnoty. Jako první se o něm dozví ,,zlý“ zabiják Sentenza (Lee Van Cleef) zvaný Krásnoočko, kterého najal desperát Baker, aby z jednoho farmáře vytáhl jméno, pod nímž se ukrývá jižanský voják Jackson, který zpronevěřil zlato a ukryl ho na neznámém místě. Bezcitný Sentenza zjistí co potřeboval a pak zabije nejen farmáře a jeho rodinu, ale také Bakera, aby se mohl vydat za pokladem sám.

 

Dřív než však stačí Jacksona najít, voják zemře. Těsně před smrtí však umírající prozradil úkryt „ošklivému“ Tucovi (Eli Wallach) a „hodnému“ Joeovi řečenému Blonďák (Clint Eastwood) shodou okolností tak, že každý z nich zná polovinu tajemství. Přestože spolu ti dva mají nevyřízené účty a neustále se jeden druhého snaží podrazit, od té chvíle musí spolupracovat, protože Sentenza je jim v patách.

ilbuono_2

O dějiny filmu se zabývám přeci jen už řadu let a objektivně musím říct, že film Hodný, zlý a ošklivý, vždy spíš patřil mezi okrajová dílka žánru. Těmto druhům filmů se přezdívalo špagety westerny, dívalo se na ně velmi hanlivě a americké publikum se jim dlouhá léta docela dost vysmívalo, což se ostatně projevovalo i v anglosaských publikacích.

 

Je nutno připomenout, že pro Ameriku byl western hájemstvím Johna Wayna a vůbec hochů bez bázně a hany. Verze filmů Sergia Leoneho byla pro Američany z mnoha důvodů nestravitelná, americké publikum ostatně nebylo ještě tak cynické jako dnes. V Evropě však tyto filmy nikdy problém neměly. Naopak. Zejména ve Španělsku, Západním Německu a Itálii se tyto snímky hrály s ohromným úspěchem a za zmínku stojí, že o jejich prodej se staral český sales agent Norbert Auerbach, pozdější šéf studia United Artists.

ilbuono_3

Čas však trhnul oponou a s příchodem nového milénia se situace změnila. Řada filmařů začala hovořit o filmech Sergia Leoneho (Tenkrát na Západě) v superlativech a zejména se odkaz z těchto filmařsky nesmírně působivých snímků neustále vracel do aktuálních filmů. Nejdále svou poctu Leoneho snímkům dotáhl Quentin Tarantino, zvláště pak ve filmu Nespoutaný Django, ale citace najdete i v dalších filmech. Americký filmový institut pak inicioval restaurování původních filmů, včetně snímku Hodný, zlý a ošklivý, ke kterému přibylo ještě několik minut.

 

Natáčení dolarové trilogie (Pro pár dolarů a Pro pár dolarů navíc), z nichž je obecně považovaný až třetí snímek Hodný, zlý a ošklivý za ten nejzdařilejší, připomínalo vojenské manévry a pomyslný Babylon. Točilo se ve Španělsku, Leone měl k dispozici jako kompars armádu a více než 1600 vojáků. To je výhoda totalitních režimů.

Pages: 1 2

1 komentář

  1. Ondra Slanina napsal:

    Milí čtenáři, vzhledem k tomu, že čtenost článku Hodný, zlý a ošklivý nás skutečně velmi příjemně překvapila, k tématu se vrátíme již tuto sobotu v průvodci filmem!

Přidat komentář

TOPlist