Pohrobkový talent: Michael Giacchino

S klidným svědomím mohu říci, že Michael Giacchino důstojně sebral mistrovsky odhozenou rukavici hollywoodských titánů Jerryho Goldsmithe a Johna Williamse a jeho tvorba na hollywoodských blockbusterech je skutečně mimořádná.

MichaelGiacchino_start

Když jsme si s Johnem Ottmanem povídali v Chotěboři o tom, kdo podle nás má největší šanci uspět v Hollywoodu v první lize skladatelů filmové hudby řekl John Ottman, že je to bezesporu Michael Giacchino a pokud by si mohl vybrat skladatele, se kterým by rád pracoval, tak je to právě on.

Michael Giacchino začínal jako hudební skladatel pro vlastní počítačové hry. Jednoho krásného dne mu zavolal jeden z jeho věrných hráčů, jmenoval se J. J. Abrams a nabídl mu možnost složit soundtrack pro seriál Alias a od té doby jede jako dráha. Cesta ke kariéře hudebního skladatele, ale vedla přes oddělení PR a marketingu v Universalu a u Disneyho. Tam zjistil, že muzikanty na filmy najímají producenty, takže se začal věnovat produkci počítačových her a při té příležitosti najal sám sebe jako hudebního skladatele. Jak prosté, milý Watsone, že? Jednoduše na jeho stůl přistálo deset demo cédéček od skladatelů ucházejících se o práci, Giacchino je hodil do koše a místo nich tam nechal své.

Zlom nastal, když si DreamWorks objednal u jejich produkční firmy hru k filmu Jurský Park: Ztracený svět a hlavně Medal of Honor. Obě hry vznikaly pro Stevena Spielberga a je třeba dodat, že právě za druhou jmenovanou kompozici ho jeho fanoušci dodnes zbožňují nejvíce. A možná i to dalo impuls J. J. Abramsovi, že Giacchina oslovil pro seriál Alias, který zrovna připravoval. Giacchino do té doby Abramse absolutně neznal, přišel tedy na schůzku do jeho kanceláře, vypili kávu a od té dobu neexistuje žádný projekt, který by spolu nedělali.

Od té doby uběhla spousta vody, v druhém patře jeho vily v San Fernando Valley má malé nahrávací studio s filmovými memorabíliemi a originálem partitury Dobyvatelů ztracené archy. Ano, tenhle skladatel zná své kořeny, stejně jako zná své hráče. Giacchino najímá muzikanty, kteří hráli už s jeho idoly v minulosti. Se smíchem říká, že abyste hráli u něj v orchestru musí vám být přes sedmdesát!

Jeho nejoblíbenějšímu členovi orchestru je už dokonce hodně přes devadesát. Pro nahrávání hudby pro trojku Mission Impossible najal Emila Richardse, legendárního bubeníka a instrumentátora, který přišel s nápadem třískat prknem do stěny při nahrávání soundtracku k Planetě opic. Nechal ho nahrát bonga do geniální titulní melodie převzaté od Lalo Schifrina.

Svého dosud jediného Oskara získal Michael Giacchino za kompozici k filmu od Pixaru Up a jeho úvodních 4,5 minuty s jeho hudbou je taková paráda, že posluchače doslova srazí ze židle. Giacchino řekl, že když orchestr poprvé dohrál jeho partituru všichni dojetím brečeli a po čtvrté přehrávce se raději rozhodl změnit kurz a natočit zase jiný track.

S

Zásadním se pro něj stalo skládání hudby pro sérii Star Trek, protože věděl moc dobře, že nemůže přebírat vše od Jerryho Goldsmithe. Na druhou stranu chtěl původní hudbu zprostředkovat mladým divákům, takže nezměněnou Goldsmithovu kompozici dal do závěrečných titulků Star Trek Do temnoty a přiznám se, že i to byl důvod proč jsem film viděl dvakrát a vždy vydržel až do úplného závěru titulků.

Star Wars: Síla se probouzí samozřejmě skládal John Williams (mimochodem Giacchino si v tomto filmu střihnul komparsní roličku v kostýmu storm troopera a pro Rogue One byl najat Alexandre Desplat, ale ten v době nahrávání byl smluvně vázaný na jiném projektu.

Giacchino dokončil v pátek večer pro Marvel Doctora Strange a pak mu zavolali, zda nastoupí v pondělí na 4,5 měsíců dlouhou šichtu pro vytvoření kompozice pro Rogue One. Producenti od Disneyho mu dali k dispozici ty nejlepší a to nejlepší, co je k dispozici a když se jich zeptal, jak si představují, že by měla hudba znít odpověděli:,,Však vy už víte jak, hlavně to dodejte v termínu, chlape.“

Giacchino tak nechal přehrát Williamsovo téma obrovským orchestrem a pak se dle svých vlastních slov zhroutil do židle se slovy, co jsem to do čerta udělal a proč jsem s tím souhlasil? Nakonec je Rogue One 98% Giacchino a 2% reminiscence na Williamse. A asi největší pocta pro tohoto sympatického skladatele je skutečnost, že diváci změnu na postu skladatele nepoznali. O tomhle černookém nerdovi toho ještě určitě ještě hodně uslyšíme.

michael_giacchino_oscar

Filmy Michaela Giacchina na RealFilm.cz:

Doctor Strange

Rogue One

Super 8

Star Trek: Do neznáma

Jurský svět

Jupiter vychází

Star Trek: Do temnoty

John Carter: Mezi dvěma světy

 

Přidat komentář

TOPlist