Průvodce nejslavnějšími groteskami

Komedie je žánr, který patří mezi nejtěžší a je velmi obtížné vybalancovat, jakému vtipu se diváci zasmějí. V dobách němého filmu tvůrci navíc nemohli operovat se zvukem, takže museli diváky rozesmívat čistě vizuálně a kdo to uměl nejlépe?

buster

Groteskám jsme se na Realfilmu ještě nikdy nevěnovali a to je velká škoda. Navíc už televize ani nereprízují oblíbený pořad s Milanem Nedělou o mistrech grotesky, takže určitě nebude od věci si některé machry připomenout. Dnes ale vynecháme osobnost Charlieho Chaplina, kterému budeme věnovat samostatný profil.

 

V podstatě všichni králové grotesky se do světa filmových grotesek dostali přes publikum z cirkusu, varieté, burlesek, pantomimy nebo operetek. Jelikož nemohli operovat s humornými dialogy, museli plně spoléhat na vizuální komedii a tomu museli samozřejmě přizpůsobit i svět, kde se příběhy odehrávají. V jejich podání je tak svět jedno šílené, ztřeštěné a bláznivé místo, ve kterém si nikdo nemůže být ničím jistý. A v tom je tento žánr naprosto geniální.

keystone-cops

Králem grotesky a člověkem, který z policajtů udělal neschopné pomatence byl Mack Senett, člověk, který dal světu legendární Keystone Cops, a to už v roce 1912. Jeho hrdinové se ve svých filmech jako první prodíraly obrovským množstvím létajících dortů, utíkaly před padajícími štíty domů a jejich těla byla naprosto gumová a prakticky nezničitelná. Žádný z vtipů nesměl trval déle, než 100 sekund a hodně šílených scén se odehrávalo díky trikům v kameře.

http://magazin.realfilm.cz/wp-content/uploads/box-of-film.jpg

frigo_na_masine

Kdo naopak triky v kameře naprosto neuznával a vymyslel gagy ad absurdum byl Buster Keaton, kterého milovali diváci po celém světě a čeští diváci ho znají jako pověstného Friga. Pro divácký smích na sebe nechal spadnout stěnu dřevěného domu tak, aby zůstal stát v prostoru pro okno! A přitom nehnul ani brvou! Jeho bezesporu nejslavnějším a naprosto nejgeniálnějším dílem je Frigo na mašině z roku 1927. Příběh se odehrává za americké občanské války a Frigo se v něm utkává s nepřátelskými vojáky. To je skutečně mistrovská komedie.

http://magazin.realfilm.cz/wp-content/uploads/box-of-film.jpg

harold-lloyd

Další mistr grotesky, který je pro mnohé dodnes absolutním idolem je Harold Lloyd. Tento mistr komedie se objevil ve více než stovce filmů, které staví na jeho typu, tedy dychtivý chlapec od vedle se dostane do neskutečně nebezpečných situací. Vzhledem k tomu, že v roce 1920 přišel během natáčení o část ruky a stále filmoval je neskutečné, co se mu povedlo ve filmu O patro výš z roku 1923. Z tohoto filmu pochází i legendární scéna, kdy visí na ručičkách od věžních hodin!

http://magazin.realfilm.cz/wp-content/uploads/box-of-film.jpg

laurel_hardy

Další stovku nestárnoucích komedií vytvořilo komické duo Laurel a Hardy. Nabubřelý, frajerský a věčně nabroušený Ollie a dětský a zlomyslný Stan se v buřinkách do diváckých paměti zapsali zejména v kratších formátech, ale jsou to právě oni, kdo potvrzují, že na velikosti nezáleží. Laurel a Hardy přežili i vstup do zvukového filmu, kde jejich síla neztratila nic na své působivosti.

http://magazin.realfilm.cz/wp-content/uploads/box-of-film.jpg

Přidat komentář

TOPlist