Safari (2016)

SAFARI_1
Rakousko/ Dánsko/ Německo, režie: Ulrich Seidl, scénář: Ulrich Seidl, Veronika Franz, kamera: Wolfgang Thaler, Jerzy Palacz

87 minut, barevný

Film:

Takže to máme tak. Dojdeme si do obchoďáku koupit maso na tácku, projedeme ho pípnutím na pokladně a pak se při pohledu na záběry z jatek zneklidňujeme nad tím, že někdo to maso na ten tácek dodal. Jak to je ale s lovem? Přiznám se hned, že lov zvířat k naší společnosti neodmyslitelně patří a nikterak mě nezneklidňuje, že někdo zastřelí puškou divokého pašíka a v Africe antilopu. Nic nového pod sluncem. Režisér Seidl však pokládá ještě trochu jinou otázku.

Předně. Kdo je Ulrich Seidl? Rakouský provokatér, uznávaná festivalová veličina, vynikající psycholog, provokatér a filmový tester lidské malosti. Jeho pověstná režijní metoda spočívá v tom, že si se zpovídanými vytvoří osobní až přátelský vztah a ti pak na kameru vypráví své nejniternější pocity. Nikterak se ovšem nevyžívá v nějakém sladkobolu, Seidl je posměváček a zobrazuje věci v svaté prostotě.

SAFARI_2

Rakouský naturel má k tomuto blízko a český samozřejmě jakbysmet. Ulrich Seidl se po průzkumu rakouských sklepení v dokumentu Ve sklepě zaměřuje na téma, které z jiného úhlu zkoumal v prvním díle trilogie Ráj. Jeho stylizovaný dokument Safari zavádí diváky mezi rekreační lovce v africké Namibii, zebry, antilopy, impaly a další tvory, kteří se těší pozornosti německých a rakouských turistů (a samozřejmě i českých, byť v dokumentu nejsou) se zbraněmi.

Seidl k filmu Safari říká: “Záměrem nebylo ukázat zbohatlíky, šejky, oligarchy nebo některé členy královské rodiny a jejich elegantní lov zvěře. Šlo mi především o samozřejmost, se kterou se to celé děje. Dnes si lov v Africe může dovolit průměrný člověk. Pro mnoho lovců ze západního světa, Ruska nebo Číny, je normální cestovat do Afriky jednou nebo i několikrát do roka, a zpravidla jít na lov dvakrát denně. Chtěl jsem ukázat, že lov je vlastně organizovaná aktivita a kdo všechno se na něm podílí,” říká režisér Ulrich Seidl.

SAFARI_3

Safari je v samotném úvodu typicky seidlovská, otylí rakouští měšťáci si vtírají krém do svých obézních tučných těl a pak si pročítají s otevřeným pivkem nabídku na odstřel kusů v rámci jednoho loveckého resortu. Vzhledem k tomu, že se o safari zajímám a znám řadu lovců, tak od tohoto snímku neočekávejte zachycení reality. Pravidla legálního odstřelu jsou poněkud komplikovanější, než jak je zobrazeno ve filmu, ale o to vlastně ani tak nejde.

Musím říct, že jsem z presskitu očekával úplně jiný film, než jsem nakonec na plátně viděl. Recenze je ryze subjektivní pohled, a to co někdo může brát jako odsouzeníhodné nebo znepokojující se druhému může jevit naprosto odlišně. Z mého úhlu pohledu je Safari komplexním zamyšlením na lovecké téma, které nastoluje otázky a nedává přímočaré odpovědi.

SAFARI_5

A to je to, co mi poslední dobou v dokumentech velmi chybí. Řada dokumentaristů si dnes myslí, že disponuje patentem na rozum a při rozhovoru s nimi zjistíte kolikrát strašlivé věci. Stále mám v paměti jednu tiskovou konferenci s významnou českou dokumentaristkou, která řekla, že jí k natočení přemluvil v předsíni obrovský mluvící pavouk nebo rozhovor v Nosticově paláci s jedním producentem, který na mě téměř křičel, že prosadí v zákonu, že budou povinné kvóty pro kinaře na vysílání dokumentů!

Safari je dokument stylizovaný, jsou v něm pečlivě komponované záběry s téměř geometrickou kompozicí, ukazuje zajímavé lidské typy a jejich motivace k lovu. Mimochodem jsou v něm nádherné lovecké zbraně a je poněkud nesmyslné hovořit, že je dnes safari běžnou záležitostí. Rodina zobrazená ve filmu střílí ze špičkových loveckých zbraní od společnosti Holland Holland a pořizovací cena jedné takové pušky se rovná dvou ročním platům středního managementu.

Pro lovce dokument Safari bez sentimentu ukáže takové stáhnutí kůže žirafy, které se může leckomu eklovat a druhé dostat do euforie. Znám obě skupiny. Za sebe dokument doporučím ke zhlédnutí, protože v současné záplavě dokumentů, které zhusta na plátno nepatří, tento snímek naopak na plátno patří a do budoucna bude jistě slušně brázdit i napříč veřejnoprávními televizemi.

http://magazin.realfilm.cz/wp-content/uploads/FINAL-trailer.jpg

Přidat komentář

TOPlist