Zakladatel (2016)

zakladatel_1

The Founder, USA, režie: John Lee Hancock, scénář: Robert D. Siegel, hudba: Carter Burwell, kamera: John Schwartzmann, střih: Robert Frazen, hrají: Michael Keaton, Linda Cardellini, Patrick Wilson, Laura Dern, John Carroll Lynch, Nick Offerman

 

115 minut, 2.35:1, ARRI Alexa, barevný

 

Film:

 

V roce 1954 dostal Ray Kroc (Michael Keaton) objednávku na 6 mixérů na výrobu oblíbených mléčných šejků od bratrů McDonaldových (John Carroll Lynch a Nick Offerman), kteří provozovali malou restauraci s hamburgery v jižní Kalifornii. Toto neobvykle velké množství ho okamžitě zaujalo, zvláště když do té doby byly mixéry dalším krokem vedle, byť po celkem solidní úspěšné šňůře obchodního cestujícího. Rozhodl se, že dodávku vyřídí osobně. A je v šoku, restaurace McDonald se pro něj stane symbolem a rozhodne se, že přemluví bratry, aby rozjeli celostátní franšízu.

 

   Michael Keaton si po ceněných dramatech Birdman a Spotlight, jež obě zvítězily na Oskarech v kategorii nejlepší film, zkusil uspět do třetice. John Lee Hancock na Oskarech také není úplně neznámý, protože pod jeho vedením získala svého dosud jediného Oskara Sandra Bullock za drama The Blind Side. Společně pak natočili drama o zakladateli franšízy McDonalds s příznačným názvem Zakladatel, které Hollywoodem kolovalo od roku 2014. Není to důležité, ale prvně osloveným byl Tom Hanks, se kterým Hancock pracoval na snímku Saving Mr. Banks a režii měli mít původně bratři Coenové, kterým se scénář moc líbil, ale nakonec upřednostnili vlastní projekt Ave, Caesar!

zakladatel_2

Trend biografických filmů v současnosti je zahrnout do relativně krátkého časového údobí nejvíce zhuštěné dramatické události vystihujících sledovanou osobu. Viděli jsme tak soudem rámovaný příběh zakladatele facebooku Marka ZuckerbergaSociální síti, třemi dny vytyčený příběh zakladatele Applu Steva Jobse, fotbalovou sezónu trenéra Billyho Beana v Moneyball a nejnověji imaginárním novinářským rozhovorem rámovaný příběh Jackie.

 

A Zakladatel v tomto trendu pokračuje. Filmaři byli limitováni 7 miliony dolarů, které dostali od bratrů Weinsteinů za vysílací práva pro severní Ameriku, ale dokázali, že i s tak málem se dá natočit výpravný dobový snímek aniž by působil směšně. Hancock pak v některých pasážích přichází s naprosto geniálními nápady, jedním z nich je třeba příprava servírování jídla v sektorech namalovaných na tenisovém hřišti, které má hravost, vtip a dynamiku.

zakladatel_3

Tvůrci také stáli před mnoha úkoly. Jedním z nich bylo stavět na parkovištích dobové restaurace, protože se všechny samozřejmě modernizují a vypadají stejně jako u nás. Jedinou vyjímkou je původní restaurace, ze které je ovšem dnes muzeum McDonaldu. Režisér Hancock měl film dopředu tak promyšlený a naplánovaný, že namísto obvyklých směn 12 hodin a více, které na přesčasech stojí ranec, přišel s 8 – 10 hodinovou pracovní dobou a scény snímal jednou, maximálně dvakrát. I díky tomu nepřekročil rozpočet. I tak byl malý štáb ve velkém zápřahu a v momentě, kdy se na place začali lidé hádat, objednal Michael Keaton za vlastní peníze dvě autíčka se zmrzlinou a zadarmo ji rozdal.

 

Michael Keaton se na roli důkladně připravil. Producenti filmu, z nichž dokonce hlavní byl úspěšný herec Jeremy Renner (Příchozí, Město)  mu dodali obrovské množství archivního materiálu a videí, z nichž se Keaton dozvěděl, že Kroc hrál slušně na piano, takže si jednu z dost klíčových scén v baru mohl odehrát sám. A nutno dodat, že je to převážně jeho one man show.

Pages: 1 2

Přidat komentář

TOPlist