Odtud až na věčnost (1953)

From_Here_Eternity_1

USA, režie: Fred Zinnemann, scénář: Daniel Taradash podle románu Jamese Jonese, kamera: Burnett Guffey, hudba: George Duning, Morris Stoloff, střih: William A.Lyon, hrají: Burt Lancaster, Montgomery Clift, Deborah Kerr, Donna Reed, Frank Sinatra, Philip Ober, Mickey Shaughnessy, Harry Bellaver, Ernest Borgnine

 

118 minut, 35 mm, černobílý

 

Oskar za nejlepší film, režii, scénář, herce ve vedlejší roli (Frank Sinatra), herečka ve vedlejší roli (Donna Reed), kamera, střih, zvuk, nominace na Oskara – nejlepší herec v hlavní roli (Montgomery Clift), herec v hlavní roli (Burt Lancaster), herečka (Deborah Kerr), kostýmy a hudba

 

Film:

Americká vojenská základna v roce 1941. Pragmatický seržant Warden (Burt Lancaster – Norimberský proces, Ostrov Dr. Moreaua) se právě zamiluje do důstojnické ženušky (Deborah Kerr – Král a já, Černý narcis), která s manželem objektivně není šťastná a Warden ví moc dobře, že k naplnění jejich vztahu mimo romantická dostaveníčka na plážích bude muset trochu pohnout s kariérou. Prewitt (Montgomery Clift – Norimberský proces) je zatraceně dobrý boxer, ale za tým roty odmítá boxovat.

 

To je pro většinu spolubojovníků naprosto nepřijatelné, takže mu začínají pořádně nakládat a ukáží šikanu v celé své odpornosti. Prewittův kamarád Maggio (Frank Sinatra) ho v jeho rozhodnutí neboxovat podporuje, což ještě více provokuje sadistického velitele vojenské věznice Fatsa (Ernest Borgnine).

From-Here-To-Eternity_2

Bestseller Jamese Jonese popisující melodramatický příběh na americké základně před útokem Japonců na Pearl Harbor nabídl románově velmi vděčná a drsná témata – cizoložství a šikanu. Pochopitelně, že se ovšem pohybujeme v oblasti studiové produkce, takže zpracování se nám dnes může jevit poněkud jemné.

 

V rámci dobové kinematografie byl však snímek vnímán jako velmi otevřený a expresivní, počínaje laškováním v plavkách na pláži a dlouhým francouzským polibkem mezi Burtem Lancasterem a Deborah Kerr, konče boření amerického tabu – armáda není jenom kamarádství v boji, ale i drsná šikana vedoucí až k tomu nejhoršímu. Cenzoři dokonce trvali na tom, aby se na plakátech Deborak Kerr domalovala přes plavky ještě sukně.

from_here_to_eternity_3

Režisérem filmu byl Fred Zinneman, pocházející ještě ze starého dobrého Rakouska-Uherska, který v Hollywoodu natočil kultovní western V pravé poledne nebo v Britsko-Francouzské produkci legendární špionážní thriller Den pro Šakala. Zinnemanovi je občas vytýkána přílišná akademičnost jeho filmů, což mi přijde docela nefér, zvláště pokud přihlédneme k podmínkám, ve kterých pracoval. Hollywood padesátých let nebylo zrovna místo pro experimentování.

 

Zinneman do krásných exteriérů zasazuje značnou bezvýchodnost hlavních charakterů a mimořádně se mu daří vést herecké představitele, často dokonce k životním výkonům. Montgomery Clift bral natáčení velmi vážně. Naučil se boxovat a ostatní herce nutil svou připraveností a soustředěností k maximálnímu výkonu.

from_here_eternity_4

 

Po tomto snímku celkem logicky očekával, že se stane oskarovou hvězdou a uznávanou veličinou a skutečnost, že se tak úplně nestalo nesl velice špatně a útěchu hledal na dně lahve. Každopádně minimálně v tomto snímku má skutečný herecký pomník.

 

I další herci jsou ovšem vynikající. Burt Lancaster hrál málokde lépe, než v tomto filmu, ale nejlépe je třeba hodnotit Franka Sinatru, který zde dokázal, že neměl jenom zlato v hrdle a „ošklivce“ Ernesta Borgninea v roli sadistického Fatsa.

from_here_5

Film se natočil za 41 dní a za méně než milion dolarů. Z dnešního pohledu se tak z filmu stal opravdový kasaštyk. Odtud až na věčnost je klasický snímek, který se dá s přehledem vidět i po více než šedesáti letech a rozhodně zaujme. Realfilm snímek vřele doporučuje ke zhlédnutí.

http://magazin.realfilm.cz/wp-content/uploads/FINAL-trailer.jpg

Přidat komentář

TOPlist