Věž (2012)

vez_1

Německo, Der Turm, režie: Christian Schwochow, scénář: Thomas Kirchner, kamera: Frank Lamm, hudba: Daniel Sus, hrají: Jan Josef Liefers, Sebastian Urzendowsky, Claudia Michelsen, Götz Schubert, Nadja Uhl, David C. Bunners, Janusz Kocaj, Steffi Kühnert

 

2 x 90 minut, barevný

 

Film:

 

Píše se rok 1982 a okruh nejbližší rodiny a přátel drážďanského chirurga Richarda Hoffmanna (Jan Josef Liefers) přežívá reálný socialismus ve snaze přečkat nedemokratické časy v ulitě mešťanských bytů připomínajících staré předválečné časy. Doba a režim na ně zdánlivě nedoléhají, naopak každou chvíli dělají zdánlivě nevinné šťouchance vůči svým zapáleným soudruhům v zaměstnání a jsou pouze terčem obvyklých vtípků.

 

Jenže každodenní nekonfliktní život v totalitě je pouhou iluzí, která nemůže trvat věčně. Dříve nebo později je každý postaven před tvrdé morální kompromisy, obzvláště když má ambice, rodinu a kariérní plány. Richarda osloví Stasi (východoněmecká tajná služba), což jak se ukáže, ovšem není poprvé…

vez_2

Dvoudílný televizní projekt vznikl podle oceňovaného stejnojmenného románu Uweho Tellkampa, který ve dvou svazcích vyšel v roce 2008. Autor Uwe Tellkamp není v Čechách neznámý, v Praze mu uspořádal besedu Goethe Institut, kde se s ním mohli čtenáři osobně potkat.

 

Knihy jsou koncipované jako „roman a clef“ – vyprávění které se formálně tváří jako fikce se smyšlenými jmény postav, ale ke všemu v něm existují zcela konkrétní předobrazy a má také být čtenáři vnímáno jako pojednání o realitě. Román byl oceněn řadou literárních cen a bývá označován jako zásadní, ba dokonce i definitivní dílo o východním Německu a životě v něm. K tomu jedním dechem dodávám, že je to dílo, které stejně dobře funguje i pro naše prostředí, protože praktiky Stasi a Stb jsou stejné.

vez_3

Dvoudílný film si objednaly veřejnoprávní televize v německy mluvícím prostoru, zejména však ovšem lipská MDR. Produkce se pak ujala společnost teamWorks, která uspěla třeba s mimořádně úspěšným historickým snímkem Ranhojič.

 

Věž režíroval Christian Schwochow, zkušený režisér a autor oceňovaného snímku Listopadové dítě. Schwochowi se daří ryze filmovými prostředky budovat atmosféru. Úvodní minuty připomínají Hřebejkovo Pupendo, ale postupem času atmosféra výrazně houstne. V momentě, kdy se začíná dostávat na paškál zejména hlavní (anti)hrdina a divák se seznamuje s jeho povahou a skutky, atmosféra českého smířlivého Pupenda mizí.

vez_4

Ve scéně, kdy je Richard osloven Stasi, na diváka padne tíživá beznaděj a hlavně se dozvídá, že Richard už jednou kontaktován byl, což okamžitě mění a v podstatě neguje celé předešlé vyprávění. Zde je patrné, že Jan Josef Liefers musel ve scénáři čelit skutečně velmi těžké výzvě a myslím si, že tohle je skutečně velmi těžká role. Filmaři se pochopitelně museli držet předlohy, která je ještě mnohem intenzivnější a vážnější, ale klíčové bylo udržet divákovy sympatie, aby sledování předčasně neukončil. Jelikož jsme ale v prostředí televizního románu, není to studie selhání jednotlivce. Další prostor dostává i mladší generace a kromě nemocničního prostředí, autor vypráví i o selháních v oblasti školství, armády, policie a kultury. Postavy tak na tříhodinové stopáži popíší marasmus totalitního režimu NDR.

 

Věž je zdařilý a ambiciózní televizní počin s přesahem, který diváka nutí přemýšlet a přitom zůstává divácký a koukatelný. Věž se již dvakrát objevila na obrazovkách veřejnoprávní České televize a přesně takhle si myslím, že by měla kvalitní středoevropská televize vypadat.

http://magazin.realfilm.cz/wp-content/uploads/FINAL-trailer.jpg

Přidat komentář

TOPlist