Tréma (1950)

stage_fright_1

Stage Fright, USA/Velká Británie, režie: Alfred Hitchcock, scénář: James Bridie, Whitfield Cook, Selwyn Jepson, Ranald MacDougall, Alma Reville, kamera: Wilkie Cooper, hudba: Leighton Lucas, střih: Edward B. Jarvis, hrají: Jane Wyman, Marlene Dietrich, Michael Wilding, Richard Todd

110 minut, 1.37:1, 35 mm, černobílý

Ceny amerických kritiků – uznání za jeden z 10 nejlepších filmů roku, MFF Locarno – uznání poroty Alfredu Hitchcockovi

Film:

Jonathana Coopera (Michael Wilding) hledá policie, která ho podezírá, že zabil manžela své milenky. Jeho přítelkyně Eve Gill (Jane Wyman) mu nabízí úkryt a Jonathan jí vysvětluje, že skutečným vrahem je jeho milenka, herečka Charlotte Inwood (Marlene Dietrich). Eve se rozhodne pátrat na vlastní pěst, ale když se setká s detektivem, který má případ na starosti, nečekaně se do něj zamiluje.

Alfred Hitchcock si po válce odskočil podpořit kamarády do Anglie, kde natočil hollywoodský film. Jedním z důvodů byla i skutečnost, že v Londýně studovala Hitchcockova dcera Patricia, se kterou chtěl režisér strávit více času. Jelikož bylo v Anglii jídlo na příděly, nechával svým herečkám dovážet kvalitní maso z USA. Říkal k tomu slavnou hlášku:,,Dámy musí být krmeny dobře!“

MBDSTFR EC004

Do role lstivé herečky obsadil Marlene Dietrich (Norimberský proces, Dotek zla, Svědek obžaloby, Modrý anděl,Šanghajský expres), se kterou si jinak odměřený režisér neobyčejně sedl. Dietrich byla profesionálka a pragmatička, což muselo být mistrovi sympatické. Ve většině svých filmů si připravovala kostýmy sama a ty si pak nechávala podle smlouvy ve svém osobním vlastnictví. Pro tento film si vybrala kostýmy navržené Christianem Diorem. Hitchcock jí šaty koupil a od proslulého návrháře dostal slevu 25% za reklamu. Podle legendy měla Dietrich podmínit své účinkování slavnou větou:,,No Dior, No Dietrich.“

Kromě Diora ovšem Marlene Dietrich měla od mistra Hitchcocka ještě jednu volnou ruku. Mohla se ve filmu sama nasvítit, jak jí to naučil Sternberg. Scéna oblékání šatů je naprosto úchvatná a dokazuje, jak Marlene geniálně ovládala tuto specifickou profesi.

Stage_Fright3

Mnohem větší problém ovšem nastal s Jane Wyman, která se v jedné části filmu musí vydávat za služebnou. Jenže herečka si vedle Dietrich připadala jako šmudla. Byl to režisérův záměr a ten jí dokonce zakázal, aby se pro scény líčila. Wyman však pochopila, že jí Dietrich, byť v epizodní roli, krade celý film pro sebe, takže se v nestřežených chvílích upravovala a líčila bez vědomí maskérek. Hitchcock z toho šílel. Dietrich z toho měla pochopitelně legraci a pronesla k tomu výbornou hlášku:,,Jane Wyman hraje ženu s tajemstvím takovým způsobem, že by se nikdo neobtěžoval ho vůbec řešit.“

Hitchcock napětí umí skvěle a i když tohle není jeho top film, je to pořád svižná zábava! A pozor, milí čtenáři! Nyní prozrazuji něco, co byste neměli vidět před sledováním díla, takže si tento odstavec přečtěte až poté. Hitchcock v tomto filmu probořil zažité tabu, kdy ukáže klíčovou scénu filmu ve flashbacku a na konci filmu se dozvíme, že to byla hra s divákem a není to pravda!

http://magazin.realfilm.cz/wp-content/uploads/FINAL-trailer.jpg

stage-fright-posterA jestli si chcete o prázdninách přečíst něco pořádného o světových nebo českých hraných a animovaných filmech, tak sáhněte po našich knihách Ondřeje Slaniny. Najdete je po knihovnách v celé republice a jestli je chcete domů, tak si je objednejte na Kosmasu!

Přidat komentář

TOPlist