Suburra (2015)

subura_1

Itálie/Francie 2015, režie: Stefano Sollima, scénář: Sandro Petraglia, Stefano Rulli, Giancarlo De Cataldo, Carlo Bonini, kamera: Paolo Carnera, hudba: Pasquale Catalano, hrají: Pierfrancesco Favino, Jean-Hugues Anglade, Greta Scarano, Elio Germano, Alessandro Borghi, Giulia Gorietti

 

134 minut, barevný

Film:

Ve starověkém Římě byla Suburra čtvrtí, kde se tajně setkával zločin a moc. Po více než dvou tisíciletích to místo stále existuje. Neboť dnes, možná více než tehdy, je Řím město moci: je to město velkých paláců politiky, město pokojů zdobených freskami ve Vatikánu, plných spirituality, a konečně město ulice, kde kriminalita i dnes, stejně jako vždy, hledá přímější cestu, jak všem vnutit svůj vlastní zákon.

Film je příběhem velké spekulace ve stavebnictví, takzvané stavby Waterfront (Pobřeží), která má římské pobřeží proměnit v italské Las Vegas. Tuto stavbu mají pomoci prosadit zkorumpovaný politik Filippo Malgradi (Pierfrancesco Favino), zapletený až po krk s podsvětím, které se stále více prohlubuje, Číslo 8 (Alessandro Borghi), hlava mocné rodiny, která ovládá území, kde se má stavět; a především Samuraj (Claudio Amendola), nejobávanější představitel římského podsvětí a poslední člen takzvané Bandy z Magliany, jenž hlídá investice jihoitalské mafie.

subura_2

Ale nezadržitelný dominový efekt, na němž se celý mechanismus může definitivně zadrhnout, ve skutečnosti vyvolávají lidé, kteří žijí na okraji mocenských her, jako slaboch a krutý člověk Sebastiano (Elio Germano), podnikatelka ve V.I.P. eskortu Sabrina (Giulia Elettra Gorietti), věčně sjetá Viola (Greta Scarano), která je přítelkyně Čísla 8 a konečně vznětlivý Manfredi (Adamo Dionisi), hlava nebezpečného klanu rodiny cikánů.

Suburra je sice žánrový film a příběh zločinu, který se odehrává ve velmi krátkém časovém úseku, ale zároveň je to dost jasné podobenství. Sedm dní roku 2011, během nichž se každá zúčastněná postava pokusí předvídat tahy toho druhého a přitom se rozpoutá nemilosrdná válka, která nakonec zahrne vinné i nevinné, zločince, slušné občany, politiky a kardinály. Sedm dní předtím, než padne vláda a spolu s ní i Suburra a začne apokalypsa.

 

Režisér k filmu řekl:,,Suburra je především místem duší našich postav, ale ve skutečnosti to ve starověku byla čtvrť na úpatí Palatina, takové gheto, kde byly bordely a taverny, místo, kde se setkávali vznešení senátoři a lidé se špatnou pověstí: tedy vzdálené a zdánlivě neslučitelné světy zde přicházely do úzkého kontaktu. Suburru starověkého Říma a tu dnešní jako by pojilo tenké vlákno dlouhé více než dva tisíce let, řídí se stále stejnými neměnnými mechanismy, vládne netušeným sílám, které nadále zajišťují křehkou rovnováhu mezi mocí a ulicí ve snaze najít co nejrychlejší a nejefektivnější cestu k tomu, jak vydělat peníze.“
Po ACAB: Všichni policajti jsou parchanti a po velkém mezinárodním úspěchu seriálu Gomora se režisér Stefano Sollima vrací k filmu s příběhem, který líčí silné a slabé stránky dnešní Itálie a vycházeje při tom z kriminální fresky města, jež je jediné na světě: Říma. Sollima tak dle svých slov uzavírá svou kriminální trilogii a činí tak nebývale rozmáchlým způsobem, před kterým nelze nic jiného, než smeknout. Toto je totiž nebývale dobrý film.

subura_3

Suburra sice není aktuální příběh, vychází z fiktivního románu, který měl režisér k dispozici ještě před jeho vydáním. Kvůli dramatizaci děje fresku plnou postav významně pokrátil, takže jsou hybateli děje rozličné postavy z různých prostředí. Na druhou stranu je to prostředí, ve kterém se divák bezpečně orientuje a velmi vysoko hodnotím scénář, který je přehledný, osudový, neobsahuje banality a obsahuje napínavé dějové zvraty, které gradují až do krvavého finále.

 

Film měl rozpočet 7 milionů eur, který je bohužel pro české filmaře stále poněkud nedostupný. Tvůrci měli navíc k dispozici úžasné scenérie Říma, třeba scéna sebevraždy u Tibery je naprosto neskutečná.

 

Nad čím si však musím trochu povzdechnout je Sollimův přístup ke kriminálnímu, respektive gangsterskému žánru. V jeho podání totiž sledujeme nervydrásající podívanou plnou násilí, které však zůstává v bezpečném hájemství drsného žánru. Sollima nemoralizuje, vrší situace před diváka, který je sám konfrontován s krutou realitou shánění snadno vydělaných peněz skrz lehké holky, gamble a drogy. Bez příkras a falešného heroizování.

 

To povzdechnutí však nesměřuje vůči skvělému režisérovi Sollimovi, ale vůči české produkci nedávných tuzemských gangsterek. Příběh kmotra a bohužel ani zdařilejší Gangster Ka se nedostaly ani z poloviny do roviny Suburry a není to ani tak produkcí a výpravou, která je samozřejmě nesrovnatelná, ale zejména rovinou příběhovou a scenáristickou.

subura_4

Příběh kmotra měl bohužel špatně vystavěný scénář, kdy si divák musel většinu věcí domyslet a Gangster Ka uvízl v rovině místy až nepříliš vhodné parodie. Přitom odpornost pánů Krejčíře a Mrázka si v ničem nezadá s lotry ze Suburry. Vraťme se ale raději ke zdařilé Subuře.

 

Herecky je film velmi solidní, z našich kin známe zejména Pierfrancesca Favina a Jeana-Hugues Anglada a zbytek ansámblu je tvořen neznámými tvářemi, což není na škodu. Film má velmi solidní temnou atmosféru, noční scény z periférií v mnohém předčí průměrnou hollywoodskou horrorovou tvorbu.

 

Italové tento žánr zkrátka umí. Režisér Sollima po hodně nadprůměrném seriálu Gomora dokázal, že točit rozhodně umí a jsem velmi zvědav na jeho další film Soldado, kterým přebírá štafetu po Dennisi Villeneuve v drsném světě veleúspěšného thrilleru Sicario. Jeho jméno se rozhodně vyplatí sledovat. RealFilm snímek vřele doporučuje ke zhlédnutí.

http://magazin.realfilm.cz/wp-content/uploads/FINAL-trailer.jpg

image002

Přidat komentář

TOPlist