Černá labuť (2010)

Černá labuť (2010)

USA 2010, Black Swan, režie: Darren Aronofsky, scénář: Mark Heyman, Andres Heinz, John McLaughlin, kamera: Mathew Libatique, hudba: Clint Mansell, střih: Andrew Weisblum, hrají: Natalie Portman, Mila Kunis, Vincent Cassel, Barbara Hershey, Winona Ryder

2.35:1, barevný, 16mm, 108 minut

Oskar za nejlepší herecký výkon v hlavní roli (Natalie Portman), nominace na Oskara – nejlepší film, režie, kamera, střih, MFF v Benátkách – nominace na Zlatého lva za nejlepší film, Marcello Mastroianni Award (Mila Kunis), Independent Spirit Award – nejlepší film, režie, kamera, herečka v hlavní roli (Natalie Portman)

Film:

Nina (Natalia Portman) je samotářská dívka, která propadla díky své pedantské matce (Barbara Hershey) světu baletu. Právě se připravuje Labutí jezero, tedy vysněná role všech baletek. Problém je, že hlavní choreograf (Vincent Cassel) si není jistý, zda má Nina na obě polohy role. Bílou, tedy tu hodnou, zvládne, ale dokáže zahrát přesvědčivě i tu černou? Nina je pod enormním tlakem a také si není jistá, zda je její nová kamarádka Lilly (Mila Kunis) upřímná, nebo ji jen chce ukrást vysněnou roli. A co je ze všeho nejhorší, Nina si už ani není jistá, zdali Lilly opravdu existuje, nebo je jen výplodem její fantazie.

MFF v Benátkách je festival, který má režiséra Arronofského ve velké oblibě. V roce 2008 tam triumfoval s mimořádně skvělým Wrestlerem a Černá labuť tam celý festival v roce 2010 zahajovala. Mimochodem tam zahajovalo i aktuální horrorové drama matka!, které rozdělilo diváky a kritiku do dvou nesmiřitelných táborů a brzy vstoupí do českých kin. Zpátky ale k Černé labuti. Přijetí filmu bylo tehdy mimořádné, festivalové publikum film po uvedení poctilo ovacemi vestoje a prestižní novináři z celého světa pěli ódu, která odstartovala tomuto snímku cestu do světové distribuce v rozsahu, o kterém si do té doby mohl Arronofsky nechat jenom zdát.

Černá labuť (2010)

Dostojevského Dvojník, jehož americká filmová adaptace vznikla později, byl hluboce zakořeněn v mysli Darrena Aronofskyho. Dokonce tak hluboko, že začal hovořit se scénaristou, aby se tohoto tématu ujal. V mysli měl svůj režijní vzor Romana Polanského, ale také nápad zasadit děj do baletního prostředí. A to byla hodně zajímavá volba, protože z činohry do baletu je to sice v divadle jenom krok, ale ve skutečnosti je to pořádný skok.

Projekt se začal vyvíjet už v roce 2000 a Natalie Portman (Jackie, Na dotek, Nelítostný souboj, Paříži, miluji Tě, V jako Vendeta, Thor, Hvězdné války I-III) byla na palubě od samého začátku. Postupem času a s příchodem nových herců se scénář začal vyvíjet podle režisérových oblíbených filmů a hlavně filmařů. To byl ostatně důvod, proč jsem v době uvedení ten film příliš nemusel. Ten důvod byl nasnadě – David Cronenberg. Černá labuť je totiž na můj vkus místy až příliš velkou poctou Cronenbergově majstrštyku Moucha a přiznání režisérovy inspirace přišlo na můj vkus dost pozdě. Ale přišlo, což se musí určitě ocenit.

Černá labuť (2010)

Film se stejně jako v případě Wrestlera natáčel na 16 mm, kameraman Libatique natáčel scény z metra a divadelní zkoušky digitálními zrcadlovkami Canon, ostatně pokud máte zkušenosti s natáčením, tak pro nízkorozpočtový film jsou tato řešení velmi vhodná, navíc výrazně kreativnější.

Technicky byla Černá labuť natáčena mnohem méně improvizačně, než by se mohlo na první pohled zdát. Filmaři pečlivě dodržovali režisérovu připravenou vizualizaci a když byli žádáni o vystřižené scény na sběratelské disky, nic nedodali. Černá labuť je natočená přesně tak, jak byla napsaná a nic navíc nevzniklo.

Pages: 1 2

Přidat komentář

TOPlist