Hollywood si nechal vypracovat studii ovlivnění komerčních výsledků recenzemi

Je to věčné téma. Producenti mají pocit, že díky špatným recenzím trpí jejich hospodářské výsledky a recenzenti mají pocit, že pokud film uráží jejich umělecké cítění, bude urážet cítění všech. Stránka Rotten Tomatoes ležela v žaludku Hollywoodu už dlouho a tady jsou výsledky aktuální studie.

industry_main_bild

Hollywood má pocit, že stránka Rotten Tomatoes poškozuje jejich byznys. Rottentomatoes je stránka, která díky jednoduché grafice založené na stavu rajčete určí, zda film stojí za návštěvu. Žádný producent nepřizná, že natočil sra*ku, takže chyba musí být někde jinde. Divák je zákazník, proti němu žádný filmař nejde, takže na místě jsou ti dementní kritici. Hovoří se o tom dlouho, ale po létě, které bylo pro Hollywood nejhorší za posledních 10 let muselo dojít k nevyhnutelnému. Zjistit jak to vlastně je.

Studii prováděla University of Southern California’s Entertainment Technology Center pod vedením Yvese Berquista a její výsledky přinesl magazín Variety. Rotten Tomatoes zveřejňuje agregáty filmových recenzí od roku 2000 a studie ukázala, že nemá vliv na ovlivnění komerčních výsledků, a to ani pozitivní, ani negativní.

wonder woman

Všechny hollywoodské filmy, které letos překročily hranici 300 milionů dolarů na celosvětových tržbách měly průměrné hodnocení kritiků na Rotten Tomatoes 77,5, je to dokonce víc než v uplynulých letech. V roce 2013 to bylo 73% a v posledních letech to bylo kolem 74%.

To nic převratného není. Mnohem zásadnější je, že Rotten Tomatoes zveřejňuje i laický názor – tedy divácký. A ten ukazuje, že diváci si sami rozhodnou a mnohem tvrději než kritici, že film stojí za starou belu. To je ale překvapení, že milí producenti a distributoři? To tupé stádo, které všichni tak podceňují si samo rozhodne, zda na film zajde nebo ne.

To je poměrně tvrdá škola pro hollywoodské manažery, kteří používali oblíbenou výmluvu mizerných kritik pro poslední Transformery a Piráty z Karibiku, že divákům se to líbí. Diváci dali letos jasně najevo, že se jim to až zas tak nelíbí.

Pro zajímavost malá tabulka:

Název rozpočet RT (kritici) RT (diváci) Tržby US (Svět – celkem)
Transformers 5 217 15% 48% 130,2 (604)
Piráti 5 230 29% 64% 172,5 (786,2)
Mumie 195 16% 38%   80,1 (403,8)
Dunkerk 150 93% 82% 183,5 (492,3)
Wonder Woman 150 92% 90% 410,6 (815,1)
Válka o Planetu opic 152 93% 85% 145,4 (370,1)

Hollywoodští producenti dostávají 50% z amerických tržeb a 20% ze zahraničních tržeb. Marketing u letních blockbusterů stojí kolem 100 – 150 milionů dolarů.

Pro zajímavost podívejte na naše shrnující V.I.P. Výhledy s letními filmy.

Přidat komentář

TOPlist