Nejslavnější padouši z filmů noir

Film noir někdy filmy černé série, jsou oblíbené béčkové filmy, které filmová studia produkovala zejména ve čtyřicátých a padesátých letech a dodnes patří k fanoušky nejoblíbenějším kusům. V dnešním průvodci se podíváme na nejslavnější padouchy z těchto filmů.

Lovcova noc (1955)

Jedním z nejoblíbenějších padouchů filmů noir byl herec Robert Mitchum. O něm bychom mohli napsat hned u dvou skvělých filmů, které patří k žánrové klasice. Tím prvním je bezesporu originální Mys hrůzy, kde pořádně potrápil Gregoryho Pecka a Martin Scorsese následně film natočil jako výborný thriller v roce 1990, kde za něj převzal štafetu Robert De Niro. Ještě výraznějšího padoucha si Mitchum ovšem střihnul ve výborném filmu Lovcova noc, který za posledních deset let zažil nebývalou renesanci díky restaurované verzi a častým citacím kultovního Mitchumova tetování na prstech se slovy Love a Hate. O filmu si přečtěte v této samostatné recenzi.

Touch of Evil

Génius světového filmu a mimochodem také vynikající kouzelník, rozhlasový herec a režisér Orson Welles je také naprosto nepřehlédnutelným filmovým padouchem v žánru film noir. U něj bych také rád zmínil hned dva filmy. Ten první se jmenuje Dotek zla, který také režíroval. Dotek zla byl projekt Charltona Hestona, který v té době pracoval pro studio Universal. Jeho snaha přemluvit zástupce studia k angažování Orsona Wellese, kterého Hollywood upřímně nenáviděl ovšem přinesla své ovoce. Film je velmi nízkorozpočtový a všichni herci v něm pracovali za snížený honorář a Wellesův padoušský šerif je jeden z nejlepších paoduchů vůbec. Filmu jsme se už také samostatně věnovali v této recenzi.

Rakouský film

O zhruba dekádu dříve hrál Welles v dalším skvělém noirovém filmu. Jeden z nejlepších filmů všech dob Třetí muž (1949) vznikl v britské produkci podle scénáře Grahama Greena (ano román, je až přepisem filmu) se odehrává ve Vídni a je to právě rušný poválečný kolorit města, který z něj dělá nezapomenutelnou podívanou. Autor brakových westernů americký spisovatel Holly Martins (Joseph Cotten) je požádán, aby úzkoprsým vídeňským intelektuálům přednesl seriózní výklad o literatuře. V sále jeho tvorbu nikdo až na policistu v zadních řadách nezná. Zásadní okamžik filmu se však stane již pár minut předtím, když Holly zjistí, že jeho přítel z dětství Harry Lime (Orson Welles) zemřel. Prý byl namočený do šmeliny. Do případu smrti Harryho má být zapletený jakýsi třetí muž, který byl spatřen u Harryho těla. Jako každý film noir má Třetí muž spletitý děj, který staví na nečekaných zvratech a nemá cenu vás ochuzovat o překvapení, pokud jste film ještě neviděli. Tímto ho vřele doporučuji, protože ani po letech neztratil nic ze své působivosti.

Sunset Blvd. (1950)

Určitě nesmíme zapomenout ani na padouchy v sukních – padoušky nebo ještě lépe, mrchy. Gloria Swanson si odbyla hvězdnou kariéru ve zlaté éře, ale v roce 1950 si střihla ikonickou postavu stárnoucí filmové hvězdy v nezapomenutelném klenotu film noir Sunset Blvd., jenž režíroval sám mistr Billy Wilder.

 

Příběh začíná ve velkém stylu. Hlavní hrdina, neúspěšný scenárista Joe Gillis (William Holden) plave mrtvý v bazénu a začíná s vyprávěním svého osudu. Poté, co ho se všemi scénáři odevšad vykopnou a má v patách exekutory, protože má zpoždění na všech platbách svým věřitelům se dostane náhodou do opulentního sídla zašlé hvězdy stříbrného plátna Normy Desmond (Gloria Swanson), která je přesvědčená, že Joe je ten pravý, kdo jí vrátí na světla ramp. Souboj charakterů může začít. O filmu si přečtěte v samostatné recenzi nebo v naší knize Slavná světová klasika, kde kromě tohoto filmu naleznete i dalších 99 skvělých snímků světového filmu.

 

Pokud se vám tento článek líbil, určitě si přečtěte i tyto průvodce filmem o filmových padouších a mrchách.
Nejslavnější parchanti filmového plátna up-to date
Nejslavnější mrchy filmového plátna up-to-date
Nejslavnější mrchy filmového plátna
Nejslavnější parchanti filmového plátna

Přidat komentář

TOPlist