La nuit Américaine, Francie/Itálie 1973, režie: Francois Truffaut, scénář: Jean-Louis Richard, Suzanne Schiffman, Francois Truffaut, kamera: Pierre William Glenn, hudba: Georges Delerue, hrají: Jacqueline Bisset, Valentina Cortese, Dani, Alexandra Stewart, Jean Pierre Léaud, Nathalie Baye
115 minut, 35 mm, barevný
Oskar za nejlepší zahraniční film, nominace na Oskara – nejlepší režie, scénář, herečka ve vedlejší roli (Valentina Cortese)
Film:
V dějinách kinematografie jsou filmy, s kterými se musíte dříve či později utkat v diváckém souboji, pokud jste filmovým fanouškem. Pokud jste ale filmovým fanouškem a také filmovým tvůrcem, což kupodivu nemusí být vždy pravidlem, dostanete se k relativně krátkému seznamu filmů, kde tedy zvýrazňuji slovo relativně, které můžete sice chvíli ignorovat, ale na jejichž existenci budete vždy někým upozorněni a nakonec je uvidíte.
Uvidíte je proto, že se pravidelně opakují na filmových festivalech, režiséři je často zmiňují v rozhovorech a filmové kluby v kinech i televizi je čas od času opakují. Důvodem ale není jejich přílišná divácká oblíbenost, ale skutečnost, že jsou dobré a pravdy, které jsou v nich obsažené, stále platí. A je úplně jedno, jakkoli jsou obecné, ve významovém smyslu pro někoho známé a všední…Přesně to je totiž příklad filmu Americká noc.
Ocitáme se na náměstí. Je velký natáčecí den. Desítky komparsistů zamíchaní s profesionálními herci vytváří iluzi rušného městského odpoledne. Filmaři právě natáčí jednu z úvodních scén melodramatické limonády Seznamte se s Pamelou. Jenže, jak už to u filmu bývá, nic nejde podle plánu. A bude to ještě horší.
Americká noc, nemá příběh v pravém slova smyslu. Ostatně co očekávat od filmu s takovým názvem, že? Americká noc totiž značí proces natáčení, kdy se noční záběry natáčí během dne. Je to epizodický film stavící na historkách a situacích, které se během natáčení filmu mohou stát a většinou také stávají. Je to velkoryse natočený film o filmu, ale především upřímně míněná pocta a poodhalení závěsu, za kterým se skrývá přísně střežené filmové zákulisí.
Až tento film uvidíte, tak vám spousta věcí dojde. Když se reportérka jde zeptat producenta na film, tak jí lakonicky odpoví, ale já bych měl přece zůstat v ústraní. Když hlavní herečka začne popíjet během natáčení více vína, než vody a neustále otevírá druhé dveře než má, tak režisér ji jde uchlácholit, že zítra to bude určitě lepší. Když se nejdražší scéna filmu zničí během vyvolávacího procesu, protože v Paříži v laboratoři někdo vyhodí proud, tak Truffaut věrně zachytí horečné hledání řešení nastalého maléru. A nechybí ani skvělá scéna, kdy se do natáčecího mumraje připlete i člověk zvenčí, který lidi od filmu zkritizuje za jejich bezuzdnou amorálnost.
Pages: 1 2