Nejslavnější katastrofické orgie

Producent Rolanda Emmericha z devadesátých let zodpovědný za Den nezávislosti a Godzillu a režisér pár příjemných guilty pleasure Dean Devlin likviduje planetu v Geostormu a vzhledem k volbám není lepšího tématu pro dnešního průvodce, než pohled na zkázu naší zelené nikoli modré planety!

melancholia_bild_03

   Ačkoli to tak po tolika letech na RealFilmu nemusí vypadat, jsou katastrofické filmy mou velkou vášní. Pokud někde vidím pěkně udělané destrukční orgie, třeba v obchodě s televizemi, vždy se zastavím a rád se podívám a možná nevíte, že podobnou slabost má třeba i Lars von Trier. Jestli si vzpomenete na jeho Melancholii s krásnou Kirsten Dunst, tak tam se ze své vášně vyzpovídal svým typickým způsobem.

Earthquake-

Vynechme katastrofické orgie v žánru sci-fi, protože těm jsme se už v minulosti věnovali několikrát a přejděme na živly – oheň, tornáda, zemětřesení, letadla v ohrožení a povodně. Katastrofický žánr slavil ohromné úspěchy v sedmdesátých letech a přestože se to ne vždycky povedlo, jako třeba když Charlton Heston čelil v Kalifornii Zemětřesení, vznikl žánr s řadou klišé, které přetrvávají dodnes. Nebudeme se vracet ke všem katastrofickým filmům sedmdesátých let, možná stačí pár vyjmenovat – The Hindenburg (1975), Flood! (1976), Fire! (1977), ale to nejsou ty filmy, které bych rád zmínil, i když si je můžete samozřejmě najít na imdb.com.

airport

Konečně mám možnost dostat se k sérii, která se dočkala celé řady pokračování, a tou je legendární Letiště. Vzhledem k tomu, že na Realfilmu máme skvělou parodii na tyto snímky v kultovním Připoutejte se, prosím!, je určitě dobré zmínit i legendární originál. Děj filmu se odehrává na Lincolnově letišti, nak kterým zuří sněhová bouře, která komplikuje jeho provoz. Právě se chystá odlet dopravního letadla do Říma a na ranveji uvízlo mexické proudové letadlo. Když se letadlo do Říma konečně dostane do výšky 10 000 metrů, zjistí policie a zaměstnanci na letišti, že dokončení jeho letu je vážně ohroženo. Mezi cestujícími je šílenec s bombou, jenž chce ukončit svůj život! Kromě triků publikum slyšelo především na hvězdné obsazení a považte, v prvním filmu byl Burt Lancaster, Dean Martin, Jean Seberg, George Kennedy nebo krásná Jacqueline Bisset. Diváci brali kina útokem a podobný osud potkal i další díly, které se točily celá sedmdesátá léta a ještě se to převařilo počátkem osmdesátých let.

Steve-McQueen-and-Paul-Newman-Towering-Inferno

Kde se ovšem povedlo solidně uspět u diváků i kritiky byl případ Skleněného pekla (Towering Inferno) s dvěma největšími hvězdami své doby Stevem McQueenem a Paulem Newmanem. Pokud jste se podívali na dokument o McQueenovi, který jsme před nedávnem recenzovali, tak už víte, že na natáčení byla atmosféra, jež by se dala krájet. A nebylo to kvůli Newmanovi. Steve McQueen byl stále uražený kvůli tomu, že mu Redford vyfoukl roli Sundance Kida v Butch Cassidy a Sundance Kid a hořkost v něm přetrvávala i během natáčení tohoto monstrfilmu. Neustále si vyžadoval připisování nových dialogů a za každou cenu chtěl ve filmu vypadat víc cool než Newman, což se mu při veškerém respektu k Newmanovi nakonec povedlo. Věřím ale tomu, že to byl právě Newman, kdo dokázal ustoupit.

 

18. prosince 1974 se do kin dostává jeden z komerčně nejúspěšnějších titulů 70. let, který je dílem Johna Guillermina. Film má hvězdné obsazení a vedle sebe v něm účinkují zejména dva největší titáni filmového plátna Steve McQueen a Paul Newman. Zatímco Newman si ve filmu podle svého gusta střihnul roli, která není zcela jednoznačně kladná, pak Steve McQueen je regulérní hrdina bez bázně a hany. Film jste zřejmě viděli již tisíckrát, ale pro jistotu připomínám, že se jedná o ten předlouhý film o otevření největšího mrakodrapu světa, který zcela definoval žánr novodobého katastrofického filmu.

Pages: 1 2

Přidat komentář

TOPlist