Bába z ledu (2017)

baba_z_ledu

ČR, režie a scénář: Bohdan Sláma, kamera: Diviš Marek, střih: Jan Daňhel, hudba: Mardi, Petr Spálený, hrají: Zuzana Kronerová, Pavel Nový, Daniel Vízek, Václav Neužil, Tatiana Vilhelmová, Petra Špalková

 

106 minut, barevný, Cinemascope

 

Film:

Po setkání s otužilcem Broňou (Pavel Nový) začíná ovdovělá Hana (Zuzana Kronerová) pozvolna měnit svůj stereotypní život, který se doposud točil výhradně kolem jejích synů (Marek DanielVáclav Neužil), snach (Petra ŠpalkováTatiana Vilhelmová) a vnoučat. Zatímco šedesátnice Hana prožívá romanci pro starší a pokročilé, tradiční víkendové obědy v studené a pozvolna chátrající rodinné vile ztrácejí na idyličnosti a postupně vyplouvá na povrch, že každý z hrdinů má nějaké tajemství. Haniným nečekaným spojencem se stává vnuk Ivánek, který si zamiloval nejen svérázného Broňu, ale i jeho slepici Adélu a otužileckou komunitu na břehu Vltavy.

O Bábě z ledu jsme letos už několikrát psali a vysílali jsme o ní i jeden z našich podcastů v souvislosti s úspěchem filmu na new yorském festivalu Tribeca, který je prestižní událostí filmového dění v USA.  Není veřejným tajemstvím, že se v redakci s některými tvůrci tohoto filmu známe a máme je rádi. Pro mě jako autora recenze to není problém, ostatně ani Roger Ebert se netajil nákloností k řadě tvůrců a ten respekt byl oboustranný. I recenzent je samozřejmě jenom člověk, takže pokud si právě teď řeknete, že je to ,,laudátio“ bez důvodu, máte na to plné právo, ale za sebe říkám, že bych tu recenzi takto napsal, i kdybych nikoho z tvůrců neznal.

babazledu_2

Bohdana Slámu registruji dlouhou dobu, z Divokých včel jsem byl zkoušený, když jsem dělal přijímačky na FF UK na Filmovou vědu, kam jsem se asi o 3 body nedostal a přiznám se, že Divoké včely nebyl mým šálkem anglického čaje. Příjemně mě ovšem překvapilo Štěstí, které jsem viděl v době, kdy jsem veřejně recenze nepublikoval v nabitém sále, tuším že dnes již nefunkčního říčanského kina. Psal se rok 2005 a Sláma byl v té době brán jako autor slibující světlé zítřky českého filmu.

Když natočil Vesnického učitele v roce 2007, na který přišlo o poznání méně diváků než na Štěstí, začal jsem cítit takovou hořkost stran diváků i recenzentů, že naděje do něj vkládané nebyly zcela naplněny. Přitom si myslím, že byl Vesnický učitel slušně natočený film se zajímavým příběhem. V roce 2012 ovšem Sláma natočil zřejmě největší omyl své režisérské kariéry Čtyři slunce a film nezaujal ani diváky, natož kritiku. Po pěti letech a biografické knize s Milošem Formanem, kterou jsem si se zájmem koupil a přečetl, se najednou vyloupl film Bába z ledu, který se českému distributorovi nepodařilo bohužel prodat tak, jak by si zasloužil a nyní bude skládat reparát na nosičích, VOD a také časem v České televizi, která je koproducentem filmu.

babazledu_3

Vodu a otužování jako kulisu pro šedesátnickou love-story si režisér Bohdan Sláma nevybral náhodou. „Voda má neuvěřitelně očistnou moc, dá se v ní utopit trápení. Když se ponoříte do studené vody, je to jako ocitnout se v kosmickém prostoru. Živel je neúprosně kolem vás, organismus se stáhne do sebe. Když vylezete, opět se roztáhne a vyplaví se endorfiny,“ říká Sláma, který je sám aktivním otužilcem. „Prvním impulzem byl nápad, který spojuje téma rodiny, revolty a otužování,“ dodává režisér.

   Bába z ledu není žádný film podle skutečné události a je docela škoda, že se na filmy posledních několik let přestalo pohlížet kvůli komerci a vysokým nákladům jako na sdělení. Sláma je ale režisér vymykající se času a prostoru. Jeho film se odehrává v současnosti, ale to není vůbec podstatné. Mohl by se klidně odehrávat o třicet let dříve a bylo by to úplně jedno. Po zhlédnutí ale chápu, proč se ten film na Tribece tak líbil. Je to totiž příběh ze života s archetypy, které jsou stejné v Čechách, v Německu, Španělsku a jsou dozajista stejné i v Americe.

Pages: 1 2

Přidat komentář

TOPlist