Festival francouzského filmu: Obávaný (2017)

obavany_4

Ještě bych doporučil film Snílci italského klasika Bernarda Bertolucciho, na který se určitě podívejte, i když je jedno zda před nebo až po filmu. Kromě toho, že je to skvělý film, zpracovává stejné události a vzhledem k tomu, že ve filmu je postava Bertolucciho, bude to určitě obohacující zážitek.

 

Tyto věty pokládám za nutné, protože se domnívám, že divák, který na film přijde by tyto události měl znát. Hazanavicius není ve filmu Obávaný v žádném případě doslovný a hlavním žánrem filmu je romance. Francouzi jsou mistři na vztahové filmy, žádným jiným filmařům na světě se nikdy nepodařilo natočit filmy jako studie partnerského páru tak dobře jako Francouzům a i filmaři z Anglie nebo konec konců i od nás se vždy inspirovali ve filmech francouzských filmařů. Hazanavicius, posilněn Oskarem a celosvětovým úspěchem Umělce, vstoupil do vod francouzských klasiků a natočil film, který je pastvou pro oči a uši, ale který se naprosto vymyká současné produkci.

obavany_5

Takhle se totiž dnes filmy netočí. Netvrdím, že je to škoda, takové povzdechy hledejte spíš na nostalgických webech. Hazanavicius však na rozdíl od nepovedeného Suburbiconu George Clooneyho vypráví příběh, který není tak okatě trendy a současný, ale výrazně nadčasový. Hazanavicius totiž vypráví o obecných a stále platných sděleních, tedy o lásce, pochybnostech, o tom, jak člověk vnímá své okolí a jak si myslí, že ho okolí vnímá, o individualismu, předsudcích a názorech.

 

Hazanavicius je navíc filmař hravý, takže vás nechce nudit a naopak se chce blýsknout, že má nakoukáno. Občas mění z negativu na pozitiv, z barevné dělá černobílou, dělá vizuální vtipy a rozehrává silně dramatické a někdy dokonce i groteskní motivy. Potěší také skutečnost, že film není politicky korektní, což mi v evropském filmu dlouho chybí. Francouzi letos natočili už druhý film, který sestřeluje ,,sluníčkářství“.  (pozn. red. Tím prvním je střelená komedie Srdečně vás vítáme).

obavany_6

Film je velmi zajímavě obsazen. Pro českého diváka ve filmu je vlastně jedinou známější tváří Berenice Bejo, tedy ta kráska z Umělce, která v tomto filmu hovoří a je barevná, nikoli černobílá jako posledně a sluší jí to na kameře pořád skvěle. Velkým objevem je pro mě mladičká Stacy Martin, která je výborně vybraná a kromě toho, že z mého pohledu naplňuje šedesátkový chic ideál je to taky po hříchu dobrá herečka.

 

Trochu větší problém jsem měl s představitelem samotného Godarda Louisem Garrelem, který zachytil Godardovu podstatu, díky maskérům i vzhledově, ale velmi mě rozčilovalo, jak si během mluvení šlapal na jazyk, jenže po sledování rozhovorů se skutečným Godardem jsem zjistil, že měl skutečný režisér problém s artikulací, takže to vlastně zahrál výborně. Možná by nebylo úplně od věci ten film trochu obrátit a sledovat ho spíš z pohledu té dívky od začátku, protože objektivně je vlastně mnohem zajímavější postavou, než Godard. Její postoje jsou patrné až v závěru pro potřeby katarze snímku, která se ovšem povedla výtečně.

 

Obávaný je podobný film jako Hail, Caesar od bratrů Coenů. Jsou diváci, kteří se u filmu skvěle baví a najdou se tací, kterých bude bohužel většina, jak vidno ve Francii, kteří toto vyprávění nepoberou. Jako cílová skupina tohoto snímku, kterým si troufám říct, že jsou i čtenáři RealFilmu, lze však snímek doporučit s klidným svědomím ke zhlédnutí. Film můžete aktuálně navštívit na Festivalu francouzského filmu ve velkých městech a od poloviny prosince bude uváděný v rámci distribuční strategie Film Europe.

http://magazin.realfilm.cz/wp-content/uploads/FINAL-trailer.jpg

a5_horizontal_obavany

Pages: 1 2

Přidat komentář

TOPlist