Jemné přivonění pod pokličku francouzského filmu

Aktuálně probíhá festival Francouzského filmu, což je dobrý důvod k dnešnímu průvodci francouzským filmem.

a5_horizontal_obavany

Kinematografie je francouzský vynález, to zřejmě všichni dobře víme. Od prosince roku 1895, kdy bratři Lumiérové promítali v Grand Café v Paříži ušla francouzská kinematografie pořádný kus cesty a rok 2017 pro ní dopadl navýsost skvěle. Země galského kohouta natočila mezinárodní blockbuster Valerián a město tisíce planet, který sice úplně neuspěl na americkém trhu, ale celosvětově lámal rekordy a do budoucna vydělá ještě pořádný balík. Jeho úspěch na francouzském, čínském a německém trhu je nezpochybnitelný a konec konců i do českých kin na něj přišla spousta diváků.

 

Vraťme se ale na začátek. Pro cinefily se hraje na festivalu zajímavý počin Bratři Lumiérové od ředitele canneského festivalu Thierryho Fremauxa, který k filmu namluvil i komentář mimo obraz. Francouzi totiž zrestaurovali nejstarší kolekci filmů bratrů Lumiérů a pospojovali je do celovečerního pásma. Diváci tak mohou vidět průkopnické pokusy velikánů historie. Fremaux navíc není žádný suchopár, takže jeho komentář hýří vtipem. Film se kromě festivalu nabízí i školám na představení do kin v rámci výuky.

 

Festival připomene i osobnost Jeana Pierre Melvilla, což u nás na RealFilmu cítím jako dluh do budoucna. Tohoto velikána francouzského filmu ještě nemáme v režisérské rubrice, takže se ho v nejbližší budoucnosti určitě dočkáte. Jeho vyhraněný styl sice ve své době rozděloval diváky i kritiku, ale dnes se ukazuje, že Melville věděl moc dobře proč to dělá. Je také dobré zmínit, že každý kdo se ho pokusil napodobit , neměl vůbec šanci. Navíc to byl v soukromí velký svéráz, takže to bude zajímavé čtení.

obavany_2

Pokud půjdeme po osobnostech, tak na festivalu můžete zhlédnout film o Godardovi Obávaný. Já bych ale vzpomněl v tomto průvodci ještě jednoho filmaře, který do současné kinematografie promlouvá mnohem víc a ještě promlouvat bude. A tím je Claude Chabrol. Jeho profil si naopak na RealFilmu přečíst už můžete. Chabrol inspiroval loňský festivalový hit Elle od holandského internacionála Paula Verhoevena a jako režisér s životním leitmotivem dvojí metr měšťanské morálky je to filmař, který má dodnes co říct. Ze všech jeho filmů bych připomněl zejména dvojici filmů Masky s Philipem Noiretem nebo silné drama Slavnost. Z obou filmů vám bude tuhnout krev v žilách.

lespetits_4

Jsou také filmaři, na které se stále pohlíží s velkými nadějemi, jenž už mají za sebou řadu filmů, ale stále se od nich na ten majstrštyk čeká. To je příklad francouzského herce a režiséra Guillauma Caneta, jehož filmy mě velmi baví a jsem přesvědčen, že to bude právě on, kdo by mohl ještě něco zajímavého vyplodit. Na festivalu se hraje jeho svérázný snímek Rock and Roll, ale mě tedy více baví jeho starší snímky Milosrdné lži, Nikomu to neříkej a Pokrevní pouto.

 

Zde se podívejte, co se hraje na festivalu.

 

Výběr z nejlepších francouzských snímků na RealFilm.cz:

Mzda strachu

Nejslavnější filmové konce

Ďábelské ženy

 a_bout_de_souffle_main_bild

U konce s dechem

americka-noc1

Americká noc

 

Profesionál

 

Prohnilí

Masky (1986)

Masky

 

Brutální Nikita

 

Leon

 

Blbec k večeři

 

Nedotknutelní

Přidat komentář

TOPlist