POD POVRCHEM: Co si mysleli slavní režiséři o kriticích

RealFilm byl vždycky magazín od filmařů pro filmaře a filmové fanoušky a vždy jsme si zakládali na tom, že jsme se trochu vymezovali vůči rádoby kritikům a jaké věci řekli na jejich adresu slavní filmaři?

bergman_1

Je třeba ale dodat, že dobré kritiky je třeba poslouchat, ačkoli je jich jako šafránu, a to nejen u nás ale samozřejmě celosvětově. I po letech je radost si číst kritiky Rogera Eberta nebo některých kritiků v Guardianu nebo New York Times. Ono dát na názor člověka, který filmu rozumí a není jen kritik z leknutí se může zpravidla vyplatit.

 

19.7.1964 si zapsal legendární švédský režisér Ingmar Bergman do deníku:,,Moje hra začíná tím, že herec sejde do hlediště, uškrtí jednoho kritika a z malého černého notýsku přečte, co si poznamenal o poníženích, kterým byl vystaven. Potom se vyzvrací na publikum. Načež odejde a vpálí si kulku do hlavy.“

Španělský režisér Luis Buňuel byl ještě před svou režisérskou kariérou filmovým kritikem s novinářským průkazem, který ho opravňoval chodit na filmové projekce. Psal třeba do Cahiers d´Art a kritiky posílal i do Madridu. A i přes jeho všeobecný obraz člověka, kterého názory druhých nezajímají, mu naopak záleželo, aby jeho filmy šokovaly a nebyly vysmívány. Pochopitelně, že se v kariéře neubránil ani tomu, ale to je samozřejmě daň za jakoukoli činnost sdílenou s lidmi.

 

Krásná historka se traduje k prvotnímu promítání Andaluského psa. Buňuel si před projekcí připravil do kapes kameny pro případ, že by se film divákům LÍBIL. Po skončení filmu ovšem diváci začali hlasitě projevovat, že film nenávidí. Buňuel byl nadšený a kameny pak spokojeně vysypal z kapsy. Mimochodem v řadě zemí byl film zakázán až do začátku osmdesátých let. Dnes je film považován za jedno z nejzásadnějších děl světové kinematografie a kdyby tehdy bylo csfd.cz a diváci mu naklikali odpad, Buňuel by to jistě oslavil v nějakém svém oblíbeném baru.

Alfred Hitchcock

Kdyby Alfred Hitchcock nebyl režisérem, byl by dle svých slov nejpomalejším číšníkem na světě. A je zatraceně dobře, že odjel z britských ostrovů do Hollywoodu, odkud ovlivnil filmové vyprávění jako málokdo. A přesto ho Američani za jeho života nezahrnovali poctami. Hollywoodští titáni ho nenáviděli zato, že psal pro televizi a vydělával tam jmění, zatímco oni platili tisíce komparsistů na biblických eposech a byli jedním krokem před bankrotem, něco jako když dnes Paramount natočí za 100 mega Monster Trucks, které fatálně propadne a v televizi vydělá jmění laciný seriál o středoškolském učiteli chemie, který má ve sklepě varnu drog v seriálu Breaking Bad.

 

Jeden z dnes nejlépe hodnocených thrillerů všech dob Psycho zakázal Hitchcock promítat kritikům až do data premiéry, protože mu bylo jasné, že by na něm nenechali nit suchou. A dobře nesmýšlel ani o Oskarech, domníval se, že filmy s premiérou na začátku roku Oskara nikdy nedostanou, protože si je na konci roku při bilanci nikdo nepamatuje, proto říkal, že jediné spravedlivé by bylo udělovat Oskara častěji, než jen jednou za rok.

Přidat komentář

TOPlist