Slídil (2014)

slidil_1

Nightcrawler, režie a scénář: Dan Gilroy, kamera: Robert Elswit, hudba: James Newton Howard, střih: John Gilroy, hrají: Jake Gyllenhaal, Rene Russo, Bill Paxton, Riz Ahmed

 

117 minut, 2.35:1, formát: 35 mm a Codex, barevný, kopie: D-Cinema

 

foto: H.C.E

 

Nominace na Oskara – nejlepší původní scénář

 

Film:

 

Los Angeles. Tmavá noc. Lou Bloom (Jake Gyllenhaal) si do své obstarožní toyoty nakládá trochu pletiva z tmavého pozemku, aby ho odvezl do sběrny. Chytí ho přitom ale hlídač a Lou ho bez výčitek zneškodní a ukradne mu pěkné pánské hodinky. Pak se staví ve sběrně a kromě železa se pokusí nabídnout i své služby. Se slovy, že zloděje majitel zaměstnávat nebude, Lou s falešným úsměvem odchází.

 

Po cestě zpátky se připlete k bouračce a spatří noční ptáky s kamerou jak natáčí drsné záběry do ranních zpráv. Lou je nadšený. Nasaje do sebe jak houba informace a už utíká pro kameru, aby se vrhl do nové profese. Tedy utíká. Získá jí svým specifickým způsobem. A pak se začnou dít věci.

gyllenhaal-nightcrawler

Trochu mě překvapuje, že po zhlédnutí filmu se jeví především popis filmu na většině webů a v časopisech jako naprosto nevýstižný. Lou není odmítnut v žádné profesionální agentuře, ostatně ani nemůže, když se ani jednou nepokusí do žádné nastoupit. Naopak má o svém zaměstnání velmi jasné představy a po prvním úspěchu naopak jednomu člověku sám dá práci. V tomto ohledu není pro našince snímek příliš inspirující, ale to být zřejmě ani nemá. USA a naše republika je z hlediska podnikání zásadně rozdílná, ale složitost naší byrokracie hoďme stranou a pojďme raději do bohatých předměstí L.A.

 

Hlavní hrdina je totální cvok a šílenec. Je to člověk s ostrými lokty, který si jde tvrdě za svým a vzhledem k jeho schopnostem v branži, o kterou usiluje, uspěje. Z tohoto pohledu je film záměrná moralita. Člověk natáčející krvavé bouračky, násilí a obecně černou kroniku, kterou diváci milují je ve skutečnosti nedostudovaný asociál se sklonem k činům charakterizovanými většinovou společností jako odpudivé.

slidil_2

Zásadní problém je to, že Jake Gyllenhaal (Zdrojový kód, Láska a jiné závislosti, Donnie Darko, Princ z Persie, Zodiac) svou postavu nehraje jako padoucha, což z něj činí velmi zajímavý charakter. Herec také výrazně zhubl a celkově vypadá výrazně jinak, než obvykle. Slídil je tak dalším zdařilým příspěvkem do neo-noirové vlny posledních let a může se směle postavit vedle přiznaných amerických béček jako třeba Drive nebo John Wick.

 

Nebude od věci trochu přiblížit autora filmu, kterým je Dan Gilroy, scenárista a režisér, který natočil v roce 2005 zdařilý, ale trochu přehlédnutý snímek o světě sázkařů s Matthewem McConagheym a Al PacinemTwo for the Money“. Je to také manžel herečky Rene Russo, která zde hraje velmi šťavňatou roli bezcharakterní odkvétající televizní profesionálky.

slidil_3

V čem má snímek opravdu velkou přednost je pečlivě vycizelovaný scénář. Film je nabitý nečekanými zvraty a v momentu, kdy by každý s hrůzou utekl, tak Gilroy svého hrdinu posílá do jasné konfrontace a způsobuje divákům zážitky, které jsou často za hranicí dobrého vkusu a vždy za hranicí dobrých mravů. Velkým překvapením jsou pak skvěle napsané monology hlavní postavy, které říká zděšeným ostatním postavám. V tom je Slídil skutečným filmem a ne žádnou televizní moralitkou, ale tady to říká přímo do očí a doluje z diváků ty správné emoce.

 

Z režijního hlediska je Slídil solidně odvedeným řemeslem s několika dramatickými vrcholy a jednou exkluzivní akční scénou, která však do kontextu filmu určitě patří. Americký filmový institut Slídila zvolil filmem roku a americká kritika film obecně velebí. Myslím si, že film je určitě přenesitelný i do českého prostředí a diváka může zaujmout jako atraktivní jízda s hodně netradičním člověkem.

http://magazin.realfilm.cz/wp-content/uploads/FINAL-trailer.jpg

Přidat komentář

TOPlist