Volný pád (1993)

Volný pád

Francie/USA/Velká Británie, Falling Down 1993, režie: Joel Schumacher, scénář: Ebbe Roe Smith, kamera: Andrzej Bartkowiak, střih: Paul Hirsch, hudba: James Newton Howard, hrají: Michael Douglas, Robert Duvall, Barbara Hershey, Rachel Ticotin

formát: 2.35:1, 35 mm, barevný, délka: 113 minut

Nominace na Zlatou palmu v Cannes

William nebo-li D-Fens Foster (Michael Douglas) právě sedí ve svém průměrném autě, ve své průměrné košili, s průměrnou kravatou a průměrně drahým kufříkem. Je v zácpě a vůbec to nevypadá, že by se ta hromada železa před ním nebo za ním dala do pohybu. Proto z auta vystoupí a za halasného pokřikování:,,Kam k—va jdeš?“ odpovídá pravdu:,,Jdu domů.“ Potřebuje si zavolat, ale nemá drobné, proto si jde rozměnit ke korejskému prodejci a jeho supermarketu.

Jenže prodavač mu nechce rozměnit a když si koupí sodovku, tak nebude mít na telefon. D-Fens už má dost všeho ponižování, všech těch plivanců do ksichtu, která musí celý život snášet. A poprvé se rozhodne vzepřít. Jeho cíl je návštěva dcery a manželky, která ho před lety opustila. Jenže po překročení hranice už není cesty zpět a po jeho stopách se vydává detektiv Prendergast (Robert Duvall). Ten má poslední den před důchodem, v práci ho kolegové nemají rádi a doma má psychicky labilní ženu.

Volný pád

Volný pád je přesně ten druh klasického filmu, který se dnes už příliš netočí. Nepříjemný scénář koloval studii zhruba se stejným kreditem jako spam. Když se k němu dostal Arnold Kopelson, tak se rozhodl, že by nebylo špatné ho natočit jako televizní film pro nějakou kabelovku. Jenže ve stejnou dobu si ho přečetl i jeho dobrý známý Michael Douglas, který mu řekl:,,Hele, to je naprostá bomba. Byl bys blbej, kdybys tohle nepustil do kin.“ A Michael Douglas má na kontroverzní témata čuch. Kopelson mu na zřejmě odpověděl:,,Jestli je to tak dobrý, tak v tom chceš hrát nebo co?“ A Michael Douglas jen souhlasně zakýval hlavou.

Kadeřník mu udělal na hlavě kancelářského ježka, nasadil staromódní brýle a oblékl ho do konfekčního obleku. Douglas pak místo proslulého šviháckého výrazu změnil svůj projev v nervózního středostavovského zástupce těch bezejmenných šedých mas Ameriky. To co pro producenty znamená noční můru však zobrazilo pocit celé jedné generace. Neustálý stres, vypětí, permanentní denní životní prohry i v pitomém fast foodu nebo supermarketu vystihly každodenní problémy, které se našich končin dnes týkají více než v době vzniku, kdy to u nás přece jenom vypadalo poněkud jinak.

Volný pád

Film má fantasticky propracovaný scénář. Je koncipován vlastně formou road movie a každá z epizod, která se děje hlavnímu hrdinovi je pečlivě navržená, vygradovaná a zakončená silným závěrem. Proto si diváci často pamatují celé sekvence snímku. Každá scéna však vyjadřuje nějaký společenský nešvar. Film tak reaguje na lokální politiku, fašismus, zbraně, konzumní společnost, společenské vazby v práci a doma, ale těch témat je tam mnohem více.

Ve filmu jsou vypjaté scény, ale někdy se je daří odlehčit i velmi drsným humorem. Když Michael Douglas vyžaduje snídani v MacDonaldu a je odpálkován, že se přestaly podávat již před 3 minutami. Na to Douglas vytáhne zbraň a vystřelí do vzduchu. Když uklidňuje situaci mezi lidmi a nervózně se omlouvá přijde k jedné paní s plnou krabičkou jídla:,,A jak vám to dneska chutná?“ Paní se na něj podívá a vyzvrací se. Douglas se s úsměvem podívá k vedoucímu směny a pronese:,,Zdá se, že tu máme kritiku.“

Volný pád

K filmu byl jako režisér přizván Joel Schumacher, kterému se podařilo ze zajímavého scénáře natočit mistrovské dílo plné depresivní atmosféry. Za kamerou byl Andrzej Bartkowiak, který většinu snímku točil z ruky a musel často složitě komponovat záběry tak, aby zakamufloval, že producenti neměli dostatek peněz. Film měl rozpočet 25 milionů dolarů, ale většinu této částky spolkly honoráře hlavních tvůrců a natáčení ve městě.

Herecké výkony jsou ve filmu skutečně mimořádné, ale je to především herecký koncert Michaela Douglase a Roberta Duvalla, které jsou doslova pamětihodné i pro diváky, kteří hollywoodským filmům normálně příliš neholdují.

Film se nakonec bez potíží zaplatil, ale provázela ho pověst kontroverzního snímku. Jihokorejská komunita byla uražena známou scénou, kdy jde Douglas nakupovat do korejského obchodu a pak ho rozmlátí basebalovou pálkou. Nakonec bylo rozhodnuto, že snímek nebude v Jižní Koreji pro jistotu vůbec promítán. Volný pád je ,,nemocný“ a ,,podvratný film“, ale je zatraceně věrný a je právem klasikou. Realfilm snímek vřele doporučuje ke zhlédnutí.

 

Přidat komentář

TOPlist