Občan Kane (1941)

Občan Kane

USA, režie: Orson Welles, scénář: Orson Welles a Herman J. Mankiewicz podle románu Herman J. Mankiewicze, střih: Robert Wise, hudba: Bernard Hermann, kamera: Gregg Toland, hrají: Orson Welles, Joseph Cotten, Dorothy Comingore, Ray Collins, George Colouris, Agnes Moorehead

 

119 minut, černobílý

 

Oskar za scénář, nominace na Oskara – nejlepší film, režie, herec (Orson Welles), výprava, kamera, střih, hudba, zvuk (John Aalberg)

 

Film:

Opulentní panství Xanadu plné antických soch a starožitností. Umírající muž pronese poslední slovo:,,Poupě.“ Filmový týdeník připomene jednoho z nejbohatších mužů Ameriky a jeho osud. Mediální magnát Charles Foster Kane (Orson Welles) právě zemřel. Ve ztemnělé projekci stojí vedoucí vydání týdeníku a řekne, že chce toto vydání týdeníku zpozdit. Kane byl přeci jen významný muž a bylo by dobré mít opravdu dobrý příběh. Vyšle tedy své novinářské ohaře, aby zjistili význam jeho posledního slova.

 

Nedávno jsme v rubrice Umění dokumentu recenzovali film Orson Welles!, který připomněl génia filmového vyprávění, jehož skutečný význam ocenili kritici až po třiceti letech jeho kariéry a diváci dokonce ještě déle. Občan Kane je film, který patří k jednoznačně nejlépe hodnoceným filmům všech dob. To ostatně potvrdil i Americký filmový institut, který jej zařadil na první místo nejlepších domácích filmů, stejně jako časopis Sight &Sound, jenž majstrštyk Občan Kane vynáší na zlatou příčku nejlepších kinematografických počinů už od roku 1962.

Občan Kane

Film byl v českých zemích uváděn již téměř v době své premiéry, konkrétně v roce 1947 a před zhruba 15 lety byl také uváděn v rámci Projektu 100, kdy jste se na něj mohli vypravit do kina. Obávám se ale, že je mezi vámi čtenáři drtivá většina těch, kteří jste tento film nikdy neviděli. A to by byla velká chyba, protože až jej uvidíte, tak vám dojde, že by bez těchto filmů nikdy neměl film Dobyvatelé ztracené archy tak silný závěr, Vlk z Wall Street by nikdy nebyl tak vtipný, Letec by se neměl od čeho odpíchnout a i takový Rašomon přiznaně cituje tento skvostný film. Pochopitelně, že Martin Scorsese, Spielberg a Kurosawa jsou nebo byli geniální filmaři, ale až tento film uvidíte, tak pochopíte. Tento film totiž opravdu nevypadá natočený jako v roce 1941. Ani náhodou a ani omylem.

 

Pokud máte doma nějakou filmovou literaturu, tak tam na Občana Kanea bezesporu narazíte. Jeho podoba jitří fantazii mnoha filmařů a nemyslete si, že by si tento film nepouštěli třeba studenti Československé nové vlny během svých studií na FAMU. Je to snímek ve všech ohledech novátorský, převratný a i v roce 2018 velmi moderní.
Občan Kane

Orson Welles měl pro svůj filmový debut smlouvu snů. Měl naprostou tvůrčí svobodu od studia RKO, rozpočet 850 000 dolarů, který nebyl vůbec malý a v hlavě nápad na natočení filmu. Jelikož to byl člověk ambiciózní a metodický, pronajal si kino, kde si pouštěl kritikou ceněné filmy a zapisoval si, co funguje ve filmovém vyprávění. Jelikož byl spoluscenárista a autor předlohy Mankiewicz náchylný k alkoholu, odvezl ho od svodů barů a městských neonů, aby v klidu sepsali vážně míněný scénář.

 

Kameraman Gregg Toland na natáčení významně experimentoval, a to i díky tomu, že byl jeho režisér naprosto neposkvrněný filmovým vyprávěním. Odhaduje se, že až 80% záběrů filmu je trikových. Toland zde přišel s motivem subjektivní kamery, záběrů s velkou hloubkou ostrosti, které byly ve skutečnosti filmovými triky. Mezi ceněné záběry patří snímání scény v redakci novin, kdy v popředí máme jasně ostré profily ledových soch, dlouhý stůl obklopený desítkami novinářů a ostře vidíme i dřevěné boxy plné uměleckých děl dovezených z Evropy, které jsou klíčové pro pronášený dialog. Ve skutečnosti tyto scény vznikaly trikem, dvoj nebo trojexpozicí. Dnes je tento styl vyprávění moderní a ceněný, ve své době kritici i filmaři tvůrcům nadávali, že kamera má být neviditelná a má být v podstatě neexhibujícím partnerem.

Pages: 1 2

Přidat komentář

TOPlist