Tomb Raider (2018)

first-poster-alicia-vikander-in-tomb-raider

 

USA, režie: Roar Uthaug, scénář: Geneva Robertson-Dworet, Alastair Siddons podle námětu Evana Daughertyho a Genevy Robertson-Dworet, hudba: Tom Holkenborg (Junkie XL), kamera: George Richmond, střih: Stuart Baird, Tom Harrison-Read, Michael Tronick, hrají: Alicia Vikander, Dominic West, Walton Goggins, Daniel Wu, Kristin Scott Thomas, Derek Jacobi, Alexandre Willaume

 

118 minut, barevný

 

Film:

Lara Croft (Alicia Vikander) na tom není úplně nejlíp. Věnuje se bojovému sportu, ale nemá ani na zaplacení tělocvičny, takže si musí přivydělávat jako messenger v rušném Londýně. Když jí kamarádi řeknou o tajném závodě na kolech centrem Londýna, kde by si mohla vydělat bratru šest set liber, neváhá ani vteřinu a do závodu nastoupí. Jenže ouva, stačí chvilka nepozornosti a srazí jí policejní auto a skončí v policejní cele.

 

Tam za ní dojde její pěstounka (Kristin Scott Thomas) a řekne jí, že pokud jí chybí peníze, měla by konečně podepsat papíry o prohlášení jejího otce Lorda Crofta (Dominic West) za mrtvého. Lara zhodnotí situaci a nakonec jde za notářem (Derek Jacobi) a dokument podepíše. Jenže ještě před podpisem jí notář předá dárek od otce – japonskou skládací hru, ze které při jednom otočení kousku skládačky náhle vyskočí papírek s indicií. Lara jí následuje a brzy se vydává do Hong Kongu, protože má podezření, že by mohl být její otec stále naživu. Byl totiž na stopě velkého nadpřirozeného zla a Lara má oprávněný pocit, že pokud by ho mohla ještě někdy spatřit, je teď ta správná příležitost.

TR_CT_Day10_06Feb2017-561.dng

Tak předně. Lara Croft pro mě není Angelina Jolie. Ačkoli se filmy hrály v době, kdy mi bylo devatenáct a jednadvacet, tedy kdybych měl být větší cílovou skupinou, než nyní, oba filmy mě urážely. Byly to stupidní filmy, s přifouknutou Angelinou, která se mi sice líbila, ale ty filmy byly hrozné. Počítačové hry jsem nikdy nehrál a nechystám se je hrát, takže nejsem žádné tvrdé jádro jakékoli fanouškovské skupiny původní předlohy. Také bychom neměli zapomínat, že filmovou sérii po dvou slabých pokračováních Paramount zrušil a práva nabídl časem k prodeji jinému studiu. Jsem ale velký zastánce dobrodružného filmu a v tomto směru budu film také recenzovat.

 

Každý kdo chce natočit hollywoodský blockbuster dobrodružného žánru se musí vypořádat s odkazem Indiana Jonese. Ten správného hollywoodského dobrodruha definoval jako hláškujícího šviháka, který má vždy dokonale promyšlený plán, během kterého se ale vše naprosto brutálně zvrtne a řešení přijde v naprosto nečekané improvizaci. To je také zdrojem humoru. Loni se Hollywoodu nečekaně podařilo přijít na plátno s Wonder Woman, která redefinovala akční hrdinku, ale v Laře Croft nečekejte její lacinou napodobeninu nebo radikální feministický postoj. To tvůrci nechtěli, takže co tvůrci vlastně chtěli?

838A6190.dng

Lara Croft v severském podání (režisér je Nor, hlavní hvězda Švédka a štáb byl početně tvořen právě seveřany, ačkoli se točilo zejména v Jihoafrické republice) jede od začátku na plný plyn. Lara Croft nám ukáže břišáky a pere se v tělocvičně s o dost nabušenější soupeřkou a naproti hollywoodskému kánonu dostane nabančíno. Když to pak probírá s kamarádkou v tělocvičně, tak Lara tvrdě říká, že zas takový výprask nedostala, jenže pak se tam objeví její přemožitelka a Lara se proměňuje v dívenku s nevinným kukučem.

 

Lara Croft v podání Alicie Vikander ( Ex Machina, Dánská dívka, Dokonalý šéf, Krycí jméno U.N.C.L.E.) je hrdinka, která se jí teprve stává a ke svému prospěchu nevyužívá jenom svaly, ale také humor a ženské zbraně. A funguje to. Americká kritika prakticky vůbec nepochopila záměr tvůrců. Na jednu stranu američtí novináři svorně křičí po genderové a rasové vyváženosti a když Hollywood natočí film s ženskou hrdinkou v hlavní roli, se sympatickými mužskými postavami, bez sexistických narážek a bez úderných jednořádkových comicsových hlášek, tak najednou nemají co kritizovat, přestože po tom léta volali a Hollywood jim to z nějakého důvodu naservíroval. Jenže diváci na to zjevně slyší a film hodnotí výrazně lépe, než kritici, kteří třeba nedávno svorně ohodnotili posledního Thora známkou 74%, ačkoli si to v žádném případě nezaslouží.

Pages: 1 2

Přidat komentář

TOPlist