POD POVRCHEM: Dracula a Nosferatu

Jedna z nejvíce zfilmovaných literárních předloh Dracula Brama Stokera se dočkala stovek změn kabátů, v Evropě se dokonce kvůli právům musela párkrát přejmenovat na Nosferatu a jak to tedy vlastně je?

Téma dnešního článku mě napadlo na besedě v berounské knihovně a jelikož toto téma úplně známé není, rozhodl jsem se, že by nebylo o věci nenechat to jen mezi zdmi knihovny a dát to i na RealFilm.

DRACULA

dracula-1

Dracula z roku 1931 se stal jednou z vlajkových lodí studia Universal a donedávna platilo za nejlepší zpracování mnohokrát natočené legendy. Film byl cílen na provincie a velkoměstské periferie, které byly dosud ochuzeny o zvukové zážitky ponurných horrorových podívaných. Dracula v podání Lugosiho je ještě navíc kombinací dobrodružství, tajemna a romance. Film se stal pochopitelně diváckým hitem, ačkoli ve srovnání s Frankensteinem tak úspěšný nebyl.

Dracula (1992)

Literární i filmovou klasiku natočil Francis Ford Coppola v roce 1992 a drží se ze všech adaptací nejvěrněji předlohy Brama Stokera. Jeho film je ryze ateliérový, takže se dočkáme nekonvenčních pozadí a zadních plánů, které korespondují s jevištní stylizací díla.

Dobová kritika sice uznala Coppolovi znalost kinematografie a ocenila technické provedení filmu, ale herecké výkony, zvláště Gary Oldman, který letos dostal Oskara za skvělé ztvárnění Winstona Churchilla, se dočkaly hlasitého opovržení. V dobové tuzemské Cinemě třeba Ondřej Zach napsal -,,Ušlechtilá snaha psychologizovat a variovat prastaré téma, křížená s neméně ušlechtilým pokusem o věrnou adaptaci dala vzniknout dost neušlechtilému výsledku.“

NOSFERATU

nosferatu-isabelle_adjani

Upír Nosferatu v režii Wernera Herzoga ukázal Isabelle Adjani, jak trpí pod návrhy kníže upírů v podání Klause Kinskiho. Film měl obrovskou publicitu, Herzogovi se hodně kritiků vysmálo a diváci film bojkotovali. Film je ale mimořádný. Isabelle Adjani po filmu řekla, že už je znechucená posloucháním toho, co se prodává, a že Herzog je podle ní jedním z nejzajímavějších režisérů na světě.

Velmi unikátní film se jmenuje Ve stínu upíra (2000) a je alternativní realitou o natáčení slavného německého německého horroru Nosferatu, tedy německé verzi Draculy. Režisér F.W.Murnau (John Malkovich – Red, Výměna, Po přečtení spalte), který ještě neví, že se stane legendou, se dramaticky snaží vytvořit legendární němý film „Nosferatu“,tedy Draculu bez autorských práv, jak jistě víte z knihy Slavná světová filmová klasika:-). Je posedlý vytvořením dosud nejautentičtějšího filmu o upírech, takže kvůli tomu zaměstná skutečného upíra Maxe Schrecka (Willem Dafoe – John Carter: Mezi dvěma světy, Anglický pacient). Ten se objevuje jen ve svých jednáních a pouze v noci.

Murnau štábu vysvětlí, že Schreck je jedním z těch výjimečných herců s ojedinělým přístupem, hercem nových metod, který se na svou roli připravuje tak poctivě, že jako upír skutečně nějaký čas žije, aby si svou roli osvojil. Prý jeho pedagogem je sám Stanislavský. Za to, že Schreck předvede vynikající výkon a podaří se mu udržet své, více než zjevné, upírské chutě pod kontrolou, slibuje mu Murnau krk filmové star, Gréty (Catherine McCormack – Spy Game).

Ve stínu upíra je zvláštní cinefilskou jednohubkou, kterou byste si neměli nechat ujít. Příště se podíváme také na téma, jak se adaptace stejných knih mění podle doby, ve které film vzniká.

Přidat komentář

TOPlist