Šestý smysl (1999)

sesty_smysl_2

USA, The Sixth Sense, režie a scénář: M. Night Shyamalan, produkce: Kathleen Kennedy, Frank Marshall, Barry Mendel, Sam Mercer, kamera: Tak Fujimoto, střih: Andrew Mondshein, hudba: James Newton Howard, hrají: Bruce Willis, Toni Collette, Olivia Williams, Haley Joel Osment

107 minut, 1.85:1, 35 mm, barevný

nominace na Oskara – nejlepší film, režie, původní scénář, herečka ve vedlejší roli (Toni Colette), herec ve vedlejší roli (Haley Joel Osment)

Film:

,,Vidím mrtvé lidi…Oni vidí jen to, co chtějí vidět. Netuší, že jsou po smrti.“ Cole Sear ve filmu Šestý smysl

Dr. Malcolm Crowe (Bruce Willis – Smrtonosná past) je workoholik, nepříliš soustředěný manžel a především dětský psycholog, který právě dnes večer dostal plaketu za pomoc dětem města Philadelphie. Společně s manželkou Annou (Olivia Williams – Škola života) si udělají krásný večer, který ovšem přeruší jeden již dospělý pacient Vincent Gray (Donnie Wahlberg), kterému nedokázal před lety pomoci.

O několik měsíců později potká Crowe osmiletého chlapce Cola Seara (Haley Joel Osment). Ten má velmi podobné příznaky jako Gray. Chlapec s mužem si k sobě hledají cestu, aby se Cole po čase svému lékaři otevřel a sdělil mu strašnou pravdu – vidí mrtvé lidi. Psycholog mu uvěří, ostatně má k tomu velmi dobrý důvod v podobě zvukové nahrávky a vymyslí, jak chlapci pomoci.

sesty_smysl_3

Manoj Night Shyamalan (Rozpolcený) je režisér indického původu, který v roce 1992 debutoval filmem Praying with Anger. Film se nesetkal s výraznějším úspěchem, ale rozhodně se o něm nedá říct, že by byl nepodarek. Shyamalan svůj průlomový film natočil o sedm let později, měl k dispozici rozpočet 40 milionů dolarů a hvězdu první velikosti Bruce Willise, který v této době patřil k miláčkům publika díky několika megahitům v řadě Armageddon (1998), Pátý element (1997), Smrtonosná past 3 (1995), Pulp Fiction (1994). Když Shyamalan svůj vysněný projekt nabízel hollywoodských studiím, tak producentů říkal, že je to kombinace Exorcisty a Obyčejných lidí Roberta Redforda.

Jelikož si na dobu uvedení tohoto snímku dobře pamatuji, byl tento snímek absolutně přelomovým filmem, který okouzlil diváky a kritiku. Mnoho lidí se na film vypravilo opakovaně, aby si ověřili, zda všechno sedí a směřuje k nečekané a šokující pointě. Přiznám se, že novináři skutečnost slavného konce natolik obdivovali a probírali, že jí díky rádoby náznakům opakovaně prozrazovali ještě před českou premiérou.

sesty_smysl_4

Šestý smysl má mistrovsky napsaný scénář, který by si měl opakovaně přečíst každý aspirant na filmovou scenáristiku. Ve filmu jsou jasně zřetelné motivace postav, vše směřuje k jasnému závěru, nic není přehnané, nikde nejsou žádné laciné berličky a úskoky a dialogy jsou úsporné. Děj je vyprávěný především obrazem, přesně jak u filmu očekáváme. Ačkoli to běžný divák nemusí na první pohled postřehnout, Shyamalanův film je typický Alfred Hitchcock, přesně takhle to mistr napětí v padesátých letech dotáhl k dokonalosti.

Kromě scénáře má film vynikající obrazovou složku, kterou natočil vynikající kameraman Tak Fujimoto (Mlčení jehňátek) a obrovské uznání si musí zasloužit za mysteriózní atmosféru hudební skladatel James Newton Howard s naprosto přelomovým soundtrackem, který si občas vypůjčují autoři soundtracků k duchařským horrorům.

Pages: 1 2

Přidat komentář

TOPlist