Zodiac (2007)

zodiac-1

USA, režie: David Fincher, scénář: James Vanderbilt podle knihy Roberta Graysmithe, kamera: Harris Savides, hudba:David Shire, střih:Angus Wall, hrají: Jake Gyllenhaal, Mark Ruffalo, Robert Downey Jr., Anthony Edwards, Brian Cox, John Carrol Lynch

 

157 minut, barevný, HDCAM, 2.35:1

 

Nominace na Zlatou palmu v Cannes

Film:

Vrah přezdívající se Zodiac vraždí náhodné oběti a dožaduje se výkupného. Jde mu především o publicitu a ve svých činech projevuje nebývalou chladnokrevnost. Kromě policie mu jde po stopách trojice nesourodých novinářů (Robert Downey jr., Jake Gyllenhaal a Mark Ruffalo).

 

Natočit film o hrůzném vrahovi, který nebyl nikdy dopaden nabízí jisté analogie s populárním Jackem Rozparovačem. Scénář měl neskutečných 200 stran a Fincher z něj byl tak unešen, že aby film nemusel zkracovat nutil herce odříkávat své repliky rychleji. Ostatně společně se scenáristou Jamesem Vanderbiltem strávili 18 měsíce rozhovory s potomky obětí, rodinnými členy, podezřelými, vyšetřovateli, ať už v aktivní službě nebo na penzi a dokonce i s dvěma přeživšími oběťmi útočníka.

Reálné thrillery – nejslavnější zločiny na filmovém plátně

Od běžného thrilleru o sériovém vrahovi však Zodiaca odlišuje především jméno režiséra a brilantní herecké obsazení. Fincher šel dokonce tak daleko, že si nechal zjistit přesné oblečení obětí, které pak nechal zhotovit v oddělení kostýmů. Stejné preciznosti pak docílilo i oddělení výpravy, ostatně natáčelo se v autentických lokacích.

 

David Fincher (Úkryt , Podivuhodný příběh Benjamina Buttona, Zmizelá, Sedm, Sociální síť, Hra) natočil nesmírně atmosférické dokumentární drama trvající přes dvě a půl hodiny, které diváka v žádném případě nešetří. Zoufalost, beznaděj i inscenace některých vražd se vám zaryjí hodně hluboko pod kůži, a to i přes skutečnost, že ve filmu prakticky chybí thrillerové akční scény a většinu filmu tvoří dialogy.

zodiac3

Herci byli z natáčení doslova zoufalí. Fincher natáčel jednotlivá jetí padesátkrát, ale i devadesátkrát. Některé scény navíc záměrně hned mazal, takže herci věděli, že dál točit prostě musí. Fincher pak pronesl, že to tak být muselo, protože nakonec prostě skutečně použil 56. jetí záběru, přesně tak jak potřeboval.

 

Film měl velkorysý rozpočet, měl ohromné kritiky a dostal se i přes nepříliš velký divácký zájem na seznam kultovních filmů, kterému naopak roky přidají na atraktivitě. Když film uviděl autor knihy Robert Graysmith údajně pronesl:“Bože, teď už chápu, proč se se mnou moje žena rozvedla.“

http://magazin.realfilm.cz/wp-content/uploads/FINAL-trailer.jpg

Přidat komentář

TOPlist