2001: Vesmírná Odyssea (1968)

2001-vesmirna-odysea-11

2001 – A Space Odyssey, režie: Stanley Kubrick, scénář: Stanley Kubrick, Arthur C. Clarke, kamera: Geoffrey Unsworth, hudba: Richard Strauss etc., hrají: Keir Dullea, Gary Lockwood, William Sylvester, Douglas Rain (hlas Hala)

160 minut nebo 141 minut, 2.20:1, 35 a70 mm, barevný (Technicolor)

 

Oskar za vizuální efekty (Stanley Kubrick), nominace na Oskara – nejlepší režie, původní scénář, výprava

Při sestavování žebříčků o nejlepší filmy všech dob, tento titul nikdy nechybí. Spousta tvůrců, herců a režisérů se veřejně nechává slyšet, že je formuloval právě tento film. Příští týden začíná MFF v Cannes, kde bude mít obnovenou premiéru 2001: Vesmírná Odyssea, kterou před nabitým sálem na Riviéře uvede britský režisér Christopher Nolan, který je velkým obdivovatelem této legendární klasiky. To je dobrý důvod si tento majstrštyk připomenout.A v čem je jeho hlavní síla?

 

„Jak bychom ocenili Monu Lisu, kdyby Leonardo na kraj plátna napsal: Tato dáma se směje jen lehce, protože má zkažené zuby, nebo protože skrývá tajemství před milencem? To by utnulo divákovu představivost a omezilo by ji. Nechtěl jsem, aby se tohle mému filmu stalo.“  Těmito slovy vysvětloval Stanley Kubrick, proč v jednom ze svých mistrovských děl ponechal tak málo dialogů. A Arthur C. Clarke k filmu dodal:“Pokud 2001 zcela rozumíte, tak jsme selhali.“

Stanley Kubrick - filmografie

Je zbytečné si hrát na hrdiny, abych mluvil za sebe, film jsem viděl poprvé před dvaceti lety a přestože jsem si ho již několikrát zopakoval, stále v něm nacházím momenty a myšlenky, které jsem dříve neviděl.

 

„2001: Vesmírná odysea“ vstoupila do filmové historie 3. dubna 1968 v New Yorku jako epická filozofická sci-fi, kde vesmírná loď tančí v rytmu valčíku „Na krásném modrém Dunaji“, kde lidoop objeví nástroj moci za doprovodu mocných tónů „Tak promluvil Zarathursta“ německého hudebního skladatele Richarda Strausse, kde hraje větší roli zvuk než slovo. Jako film ohromující oscarovými průkopnickými vizuálními efekty a nezapomenutelnými symbolickými obrazy. Sci-fi, které nemusí všichni úplně rozumět, ale všichni si ji můžou užít – stejně jako krásný obraz nebo symfonii.

2001-vesmirna-odysea-9

Ačkoliv film vznikl v produkci i hollywoodského studia MGM a jeho tvůrce Kubrick pocházel z USA, natáčelo se v Anglii, kde režisér od 60. let až do své smrti žil. Z Británie pocházel také spoluautor 2001, spisovatel Arthur C. Clarke, jehož Kubrick po natočení Dr. Divnolásky oslovil a s nímž sepsal i scénář, na základě povídky Hlídka (ale nejen jí). Nedlouho po premiéře filmové Odysey v dubnu 1968 vyšla i románová verze jejich společného díla.

2001-vesmirna-odysea-6

Zatímco v ní je něco víc vysvětleno, třeba význam monolitu propojujícího astronauty budoucnosti cestující na Jupiter s pravěkou minulostí, film proslul svou záměrnou enigmatičností. Zdánlivě strohý příběh se dá vykládat jako epos o evoluci, jako meditace o lidské vynalézavosti a pošetilosti, někteří nadšenci ve filmu dokonce vidí důkazy, že Kubrick falšoval záběry z amerického přistání na Měsíci… Jisté je, že se ve 2001 vyskytuje až příliš chytrý počítač HAL na jedné lodi s dvěma kosmonauty. Jisté taky je, že Steven Spielberg film nazval „velkým třeskem“ své generace, jeho vliv se dá vystopovat i u řady dalších režisérů a renomovaný britský časopis Sight & Sound ho řadí mezi nejlepších deset filmů všech dob.

2001-vesmirna-odysea-10

Kubrickův tým pracoval na vizuálních efektech více než 3 roky. K základnímu triku tohoto snímku patří putující maska „travelling mate“. Herci se na natáčení pohybovali před neutrálním pozadím, dnes se používá nejčastěji „blue screen“ nebo „green screen“, kdy se kvůli triku inscenuje scéna před celomodrým nebo celozeleným pozadím. Poté se natočí umělé prostředí – třeba model kosmické lodi, hvězdná obloha nebo obraz v počítači. Díky kopírovacímu triku zůstávají volná všechna místa, v nichž se na prvním filmovém pásu pohybují herci. Oba záběry se nakonec zkopírují dohromady na jeden filmový pás. Tento druh efektů se dnes běžně dělá pomoci CGI a často ho umí i chytré telefony nebo tablety v aplikacích. Na druhou stranu Darren Arronofsky při natáčení Fontány v roce 2006 nelenil a užíval stejný princip jako Kubrick při Vesmírné Odyssey a je bez debat, že rozpočet filmu stáhl minimálně na třetinu.

2001-vesmirna-odysea-8

Vraťme se ale do doby premiéry, respektive těsně před jeho uvedení na veřejnosti. První projekce dopadla děsivě. Publikum film vypískalo a Kubrick se bál nejhoršího. Z premiéry odešlo ze sálu přes dvě stovky diváků. Kubrick se rozhodl film zkrátit o 19 minut. Nakonec se ovšem stalo něco neuvěřitelného, filozofická sci-fi se stala kasaštykem a skutečným symbolem celé generace hippies. Obecenstvo na filmu ujíždělo doslova jako na tripu, který jim Kubrick připravil. Jenže o úspěchu se mohlo hovořit až postupně. První týden promítání dopadl nevalně a MGM chtělo film stáhnout z kin. To se ale začali ozývat kinaři, že s přibývajícími dny se naopak zvyšuje návštěvnost mezi dospělými diváky.

2001-vesmirna-odysea-7

Skvělé zkratky, geniální střihová kompozice a špičková kamera dělá z filmu umělecké dílo. Scéna kdy opice vyhodí kost, která se střihem změní ve vesmírnou loď je jednou z nejvíce obdivovaných v dějinách filmu. Závěrečné obrazy a geniální výjev dítěte vznášejícího se obrazem právem patří k vrcholům žánru a nejlepším jinotajům zobrazeným ve světové kinematografii. Naposledy jsme se s citacemi filmu setkali ve sci-fi „Moon“ režiséra Duncana Jonese se Samem Rockwellem. A na závěr trochu bulvární legrace. Příznivci konspiračních teorií tvrdí, že člověk nikdy nepřistál na Měsíci a video z Buzzem Aldrinem a Neilem Armstrongem vzniklo v trikovém týmu Stanley Kubricka. Postmoderna je zkrátka sexy.

http://magazin.realfilm.cz/wp-content/uploads/FINAL-trailer.jpg

reklama světová klasika
Koupit ZDE ↓

Tištěná verze
http://www.kosmas.cz/knihy/168427/slavna-svetova-filmova-klasika/

 

Přidat komentář

TOPlist