Nikdys nebyl (2017)

Nikdys_nebyl

Velká Británie/Francie/USA, You Were Never Really Here, režie: Lynn Ramsey, scénář: Lynn Ramsey podle knihy Jonathana Amese, hudba: Johnny Greenwood, střih: Joe Bini, kamera: Tom Townend, hrají: Joaquin Phoenix, Judith Roberts, Alex Manette

89 minut, 2.35:1, DCP, barevný a některé scény černobílé

MFF v Cannes – Cena pro nejlepšího herce (Joaquin Phoenix), nejlepší scénář ex aequo, nominace na Zlatou palmu

 

Film:

Joe (Joaquin Phoenix) je válečný veterán a pěkně ostrý chlápek, který si nese celou řadu jizev. Svůj bezvýchodný život tráví mezi domem, kde žije jeho dementní maminka, a nebezpečnými misemi, na nichž zachraňuje bezmocné ženy a dívky, které se staly oběťmi obchodu s bílým masem. Významný senátor si ho najme, aby přivedl zpět jeho nezletilou dceru, která skončila v jednom z anonymních domů, v nichž kvete dětská prostituce. Tentokrát však Joe a jeho kladivo mimoděk zasáhnou do pedofilní sítě, jejíž vlákna vedou vysoko…

O filmu jsme sice už psali v preview, ale novinářskou projekci jsme nezvládli a jelikož se v úterý večer naskytla možnost snímek v originále zhlédnout v berlínském Sony centru, tak jsme se vypravili, zvláště, když se film u nás v podstatě nehraje. Film je velkou hereckou příležitostí Joaquina Phoenixe, který tedy výrazně změnil svou fyziognomii.

Phoenixova kariéra začala už v polovině devadesátých let, kdy na sebe upozornil jako labilní mladík, který by klidně zabíjel pro Nicole Kidman ve skvostné černé komedii Guse Van Santa Zemřít pro… Světové publikum dodnes fascinuje jeho životní herecký výkon v roli císaře Commoda v majstrštyku Ridleyho Scotta Gladiátor, který mu vynesl oskarovou nominaci.

nikdys_nebyl_2

Od té doby natáčel střídavě filmy pro velká hollywoodská studia a stal se dvorním hercem Jamese Graye, se kterým ho ale pojí velmi komplikovaný vztah, minimálně podle amerického filmového tisku. Pokud vezmeme poslední pětiletku jeho kariéry, tak podal velmi solidní výkon ve filmu Woodyho Allena Iracionální muž, který ale zůstal ve stínu, stejně jako většina posledních filmů Woodyho Allena, snímku Půlnoc v Paříži.

nikdys_nebyl_3

Nikdys nebyl natočila skotská režisérka Lynn Ramsey, která uspěla s artovým hitem Musíme si promluvit o Kevinovi z roku 2011, ale v Hollywoodu zažila dvě nepříjemné věci. První se jmenovala Pevné pouto, kdy byla odejita ve prospěch režiséra Petera Jacksona, který si na filmu vylámal zuby a podruhé byla odejita z westernu Jane Got a Gun, který byl poznamenaný finančními potížemi Ryana Kavanaugha a znamenal finanční debakl, který započal a následně také ukončil producentskou kariéru Natalie Portman.

nikdys_nebyl_4

Inspirace Scorseseho Taxikářem je zřetelná jak u předlohy, tak v samotném filmu. Režisérka se také zřejmě inspirovala body thrillerem Býčí kůže. Nejsem si ale úplně jistý, jestli jsem viděl verzi, která běžela i u nás, protože v Německu se přeci jen verze výrazně sestříhávají. I tak jsem ale místy jen skutečně zíral. Tohle je přesně ten film, který je solidní, dobře natočený, ale masy se na něj v žádném nepohrnou a až to celé skončí, tak dostanete chuť na panáka.

Režisérka Lynn Ramsey mě příjemně překvapila, protože když si představím, co by se scénářem provedl Nicolas Winding Refn, tak adaptace tohoto brutálního příběhu dopadla vlastně hodně slušně. Scorsese by tedy měl dostat tučný šek a minimálně poděkování v titulcích by si zasloužil i David Cronenberg, jehož Dějiny násilí jsou ve filmu rovněž hojně citovány. Nikdys nebyl, který se v Německu hraje jako A Beautiful Day asi nebude úplně film, který byste si zařadili do svého soukromého Top 10, ale udělal na mě podobně dobrý dojem jako třeba Andersonův Mechanik.

http://magazin.realfilm.cz/wp-content/uploads/FINAL-trailer.jpg

Přidat komentář

TOPlist