Zlínfest: Útěk (1967)

1967 Útěk 4

Československo, mez. název: Escape, režie: Štěpán Skalský, scénář: Ota Hofman podle vlastní novely, hudba: Zdeněk Liška, kamera: Jiří Šámal, střih: Miroslav Hájek, hrají: Ivan Vyskočil, Roman Skamene, Jana Prachařová, Jaroslav Cmíral

 

74 minut, 35 mm, černobílý

 

Velká cena Zlatý lev sv. Marka na přehlídce pro děti a mládež v Benátkách, Čestné uznání na Mezinárodním setkání filmů pro děti a mládež MFF v Cannes a mnohé další

 

Film:

Třináctiletý Alexander (Roman Skamene) v tom pěkně lítá. Zdá se totiž, že za požár staré kůlny zřejmě může on a jeho dobrý kamarád. Jenže to není tak jednoduché. Alexander si sice je vědom, že v kůlně s kamarádem byli a tajně tam kouřili, ale také moc dobře ví, že nedopalky pokropili. Však víte sami jak. Během noci se zmítaný černými myšlenkami setká s dvacetiletým chlapcem říkájícím si Fangio (Ivan Vyskočil), se kterým se vydá na útěk. A prakticky vzápětí si je téměř jistý, že kůlnu zapálil záhadný mladík a jeho kamarádi jsou v požáru nevinně.

 

Novela Oty Hofmana Útěk vyhrála v záplavě ostatních dětských knih ocenění v soutěži Hledáme knihu pro děti atomového věku, kde zvítězila nad ostatními konkurenty z celé řady evropských zemí. Pro Otu Hofmana mělo ale toto vítězství poněkud hořkou příchuť. Nebyl spokojen s výkladem svého textu. Většina hodnotitelů se totiž vyjádřila k jeho Útěku jako o napínavém příběhu určenému dětskému publiku, v podstatě o dvou psancích na útěku. A vzhledem k době je tento příměr pochopitelný, dnešní úlohu comicsu v té době plnil žánr westernu. Sice se o tom ve své době nesmělo mluvit, ale kniha vyšla i na americkém trhu.

1967 Útěk 6

Ota Hofman však Útěk chápal jako hledání dobra ve starším chlapci, jenž se sice dostal na scestí, ale právě díky náhlé starosti o mladšího a slabšího kluka, v sobě dokáže najít odvahu a hlavně chuť udělat správnou věc, kterou celý dramatický příběh vrcholí.

 

Realizací byl pověřený režisér Štěpán Skalský, který je společně s kameramanem Jiřím Šámalem a produkční Ladou Vackovou podepsaný pod technickým scénářem. Právě při jeho psaní se ukázalo, že se kameraman Šámal (Čest a sláva, Třetí princ) odhodlá k nezvyklému kroku.

Rozhodl se totiž snímek natáčet většinou bez stativu s kamerou na rameni. Tento postup se do té doby užíval zejména v dokumentu a ve válečném zpravodajství. Výsledek je mírně roztřesený obraz a zejména detailní záběry. Pro dnešního diváka je tento postup naprosto běžný, je častý zejména v žánru akčního thrilleru, kdy ho používá Paul Greengrass v sérii o Jasonu Bournovi.

1967 Útěk 14

Kromě uměleckého záměru je však dobré hned zmínit, že to bylo i z velmi praktického důvodu. Film se totiž odehrává ve stísněných prostorách – panelákový byt, malá kůlna, chata, kabina náklaďáku, kam se při nejlepší vůli početný štáb s filmovými světly, osvětlovači a mikrofonisty jednoduše nevejde. Útěk je tak zejména mistrovskou kompozicí Jiřího Šámala, který i s takovými limity dokázal natočit výtvarně i kompozičně velmi zajímavý snímek.

 

Na herecké obsazení byl vypsán na Barrandově rozsáhlý casting. Roman Skamene v tomto snímku debutoval a jelikož se film natáčel již v roce 1966 byla to jeho vůbec první role před filmovou kamerou. Ivan Vyskočil byl v době natáčení dvacetiletý a už za sebou nějaké herecké zkušenosti měl. Nákladní automobil ve filmu ovšem skutečně řídil on a kvůli roli musel absolvovat řidičák na tento druh vozů. Mimochodem oba herci se sešli před kamerou společně ještě jednou při natáčení Bočanova seriálu podle Jaroslava Foglara Záhada hlavolamu.

1967 Útěk 15

Ke skládání hudby byl pozvaný geniální skladatel Zdeněk Liška. Ten byl pověstný svou absolutní profesionalitou a naprostou vášní pro filmovou hudbu. Zároveň byl však velmi zkušeným „sound designerem“. Ve filmu se tak střídají tiché a klidné pasáže s hřmotným hudebním doprovodem. Přesně to filmu dodává tu strhující psychologickou atmosféru, kterou potřebuje.

 

Útěk je psychologický film s dětskými představiteli, který je určen jak dětskému divákovi, tak dospělým. Zachycuje křehkost dětské duše a klade důraz na tradiční humanistické hodnoty jako je přátelství, starostlivost, ale i ochota nést důsledky za své činy.

 obalka_Poutnik_realfilm

Právě vyšla kniha Poutník světem fantazie o Otu Hofmanovi!

Přidat komentář

TOPlist