Hollywoodský Evropan Sydney Pollack

Jeden z nejzajímavějších hollywoodských režisérů Sydney Pollack sice vyprávěl evropsky, ale vždy prozkoumával typicky hollywoodské žánry, které vždy obohatil o chytré postřehy, psychologii postav a aktuální společenskou reflexi. Je obrovská škoda, že v Hollywoodu dosud nenašel následovníka.

waywewerepollack

U Sydneyho Polacka jsem měl vždy pocit, že takhle by měl vypadat opravdový filmový režisér. Člověk s jasnou autoritou a přitom od pohledu vlídný a schopný jasné vize. Polack se narodil ve městě Lafayette ve státě Indiana v roce 1934 a po absolvování high school začal při dalších studiích hrát. Už ve dvaceti letech hrál hlavní role na divadle v New York City a mezi 23. a 25. rokem věku sloužil v americké armádě. Po odchodu z armády pokračoval v hraní, ale zároveň začal dělat dialogového coache pro divadelní herce. V roce 1960 přijel do Kalifornie a seznámil se s hercem Burtem Lancasterem, a to bylo přesně to setkání, které mění život. S Lancasterem se setkal kolikrát při práci v televizi.

 

V roce 1960 absolvoval stáž ve studiu Universal, kde obhlížel terén a možnosti, jak se uchytit v Hollywoodu. Přijímal hostovací role v televizních seriálech a v této době začal také režírovat první epizody televizních seriálů. Z těch známých i u nás, to byly krátké minithrillery ze série Alfred Hitchcock uvádí (Alfred Hitchcock Hour). V televizi získal uznání a ocenění, spolupracoval s konferenciérem Bobem Hopem. Za tuto spolupráci získal dokonce prestižní Emmy. Režíroval také kultovní seriál Uprchlík, který patřil mezi největší hity malé obrazovky šedesátých let.

kone-se-take-strileji

Na konci šedesátých let Polack uspěl i na filmovém plátně. Bylo mu 35 let a do kin šel hodně netypický film Koně se také střílejí (1969), který režíroval, ale také produkoval. Scénář chtělo do té doby režírovat hned 20 tvůrců, prvním z nich byl Charlie Chaplin. Amerika třicátých let v době hospodářské krize vede zoufalé lidi k zoufalým činům. Skupinka nešťastných chudých lidí se zúčastní nemilosrdného tanečního maratonu, na jehož konci čeká vítěze vysoká odměna. Drsný sociální snímek, který zobrazuje typickou americkou posedlost nejlepším výkonem diváky upřímně šokoval. Ve filmu hrála třeba Jane Fonda, ale začínala v něm i Bonnie Bedelia (Willisova partnerka v Die Hard). Snímek byl hitem a Gigu Youngovi vynesla oskara za nejlepší mužský herecký výkon ve vedlejší roli. Pollacka si Hollywood opravdu všiml.

MSDJEJO EC005

S Polackovým druhým filmem přišel do studia Warner Bros Robert Redford. Snímek Jeremiah Johnson je první western, který se promítal na festivalu v Cannes a shodou okolností jsem ho nedávno viděl na DVD. Redford v tomto netypickém westernu hraje muže, který dobrovolně odejde do divočiny. Když je jeho indiánská manželka zmasakrována druhým kmenem, jde si s nimi nemilosrdně vyřídit účty.

 

Film se natáčel v Utahu s nižším rozpočtem, než režisér potřeboval, proto se Pollack rozhodl do filmu investovat vlastní peníze, když se vzdal části svého honoráře. Jeden z důvodů bylo i to, že se rozhodl udržet štáb o pár měsíců déle, aby mohl zachytit podzimní atmosféru na barvě listí. Alegorie uchvátila kritiku a v Evropě se film setkal i s komerčním úspěchem.

Pages: 1 2 3 4

Přidat komentář

TOPlist