Hollywoodský Evropan Sydney Pollack

takovi-jsme-byli

O rok později natočil Pollack snímek snímek Takoví jsme byli, který se sice nesetkal s úspěchem u kritiky, ale u diváků vyhrál na celé čáře a vynesla dva Oskary. Až po třiceti letech si ho kritika konečně všimla a docenila jeho význam. Barbara Streisand a Robert Redford ve filmu ztvárnili idealistického synka z dobré rodiny a studentku s komunistickými ideály, které pak semele americký výbor sledující protiamerickou činnost republikánského senátora McCartyho. Film kombinuje melodramatický příběh s tvrdou kritiky Ameriky, za líbivou fasádou jsou mnohem temnější úvahy. Filmu se neustále přepisoval scénář, producenti byli ve finančních problémech a největší problém byl na samotném place, protože bylo veřejným tajemstvím, že se Streisand s Redfordem nenáviděli. Napětí pak vůbec nepomohlo, že producent trval na Barbaře Streisand a režisér stranil kamarádovi Robertu Redfordovi.

 

V roce 1975 se Polack vrhl na hodně originální pokus. Natočil snímek Yakuza, a to hned s 55 Japonci ve štábu, zejména v technických profesích, ale i s hlavním japonským kameramanem. Podle japonské tradice, kameraman je zároveň hlavní osvětlovač a sám obsluhuje kameru, což je v Hollywoodu naprosto nemyslitelné. I díky tomu má Yakuza naprosto odlišný vizuál od všech Pollackových filmů. Snímek byl natočený podle divadelní hry Leonarda Schradera a scénář napsali mistři scenáristického pera Paul Schrader (Taxikář) a Robert Towne (Čínská čtvrť). Aby se Polack dostal do tématu sešel se v Japonsku se skutečnými členy yakuzy. Yakuza je japonská mafie, pro dovysvětlení. Troufám si tvrdit, že Polackův záměr v Americe dodnes nikdo úplně nepochopil.

Robert Redford

Naprosto zásadní snímek uvedl Pollack ještě ten rok a jistě ho všichni dobře znáte. Adaptace knihy Šest dnů Kondora Polack natočil se svým dvorním hercem Robertem Redfordem. O filmu Tři dny Kondora (1975) jsme psali v samostatné recenzi.

bobby-deerfield

Do další filmové režie Pollacka uvrtal Paul Newman, když na trh uvolnil práva ke knize Ericha Maria Remarqua Nebe nezná vyvolených. Scenárista Alvin Sargent knihu volně adaptoval a zásadně změnil úplně vše. Do hlavní role filmu Bobby Deerfield (1977) Polack obsadil Al Pacina a film natočil v Evropě a dokonce i při skutečném mistrovství světa.

The_Electric_Horseman

Film Elektrický jezdec je pro mě jedním ze symbolů hollywoodské kinematografie 70. let. Spojili na něm své síly režisér Polack, herečka Jane Fonda a herec Robert Redford. Všichni tři byli politickými aktivisty a zásadním způsobem ovlivnili kinematografii Nového Hollywoodu sedmdesátých let. Jane Fonda už s Redfordem dříve natočila v roce 1967 komedii Bosé nohy v parku podle předlohy slavného muzikanta Neila Simona, ale s Pollackem se všichni tři dali dohromady vlastně až tímto snímkem.

Film jenž má daleko k bezduché popcornové zábavě, na kterou jsme dnes v Hollywoodu zvyklí, vypráví příběh opilého rodeo kovboje v podání Roberta Redforda, který se jednoho dne rozhodne, že už ze sebe přestane dělat cvičenou opici a zmizí i s extrémně drahým koněm nadopovaným sedativy průmyslovým koncernem. Po stopách se mu vydá reportérka zahraná právě Jane Fonda, která se do jezdce zamiluje a ztotožní se z jeho záměrem dát koni svobodu.

Robert Redford / The Electric Horseman / 1979 directed by Sydney Pollack

Diváci poselství filmu pochopili a brali kina útokem, Redford, který byl v té době na vrcholu popularity o filmu napsal knihu, která zároveň upozornila nato, jak se nešetrně zachází s americkou krajinou a začal se zasazovat o záchranu přírody i zachování amerických hodnot ve své domovině státě Utah. Američtí teoretici filmu o filmu napsali, že je to základní poselství tradičních amerických honot, příběh muže, ženy, koně a přírody, která k americké kultuře a tradici westernu neodmyslitelně patří. Film také získal označení antiwestern.

 

 

V roce 1980 Robert Redford založil Sundance Institut, tedy tvůrčí dílnu začínajících a nezávislých filmařů v Utahu hned vedle svého nově zbudovaného moderního lyžařského střediska. Mezi zakladatele patřil i režisér Sydney Polack.

Pages: 1 2 3 4

Přidat komentář

TOPlist