Mafiáni (1990)

mafiani_1

USA, Goodfellas, režie: Martin Scorsese, scénář: Martin Scorsese a Nicolas Pillegi podle jeho knihy Wise Guy, kamera: Michael Ballhaus, střih: Thelma Schoonmaker, James Kwei, hudba: Christopher Brooks (music editor), hrají: Ray Liotta, Joe Pesci, Robert De Niro, Lorraine Bracco, Paul Sorvino, Frank Sivero, Frank Vincent

 

146 minut, 1.85:1, 35 mm, barevný

 

Oskar za mužský herecký výkon ve vedlejší roli (Joe Pesci), nominace na Oskara – nejlepší film, režie, ženský herecký výkon ve vedlejší roli (Lorraine Bracco), střih a adaptovaný scénář

 

Film:

 

Brooklyn 1955, školák Henry Hill si své vzory najde v místních mafiánech, kterým pomáhá drobnými lumpačinami. Jednoho dne je zadržen policií kvůli pašování cigaret a když odmítne vypovídat, stane se oblíbencem kmotra Paula Cicera (Paul Sorvino), který ho přijme do svých služeb. 1963. Henry (Ray Liotta) spolu s Jimmym Conwayem (Robert De Niro) a Tommym DeVitem (Joe Pesci) uskuteční troufalou úspěšnou loupež na letišti. Protřelý Jimmy se stává Henryho přítelem a mentorem. Henry se dostane na nejistou dráhu zločince, ožení se, vydělává velké peníze, ale rozhodně si nemůže být ničím jistý. Začne se kolem něj stahovat smyčka a jeho jedinou šancí bude nakonec porušit vše čemu věřil.

 

Manželka Martina Scorseseho Barbara de Fina produkovala film svého muže Barva penězPaulem Newmanem a Tomem Cruisem, když jí najednou zaujal článek o výstředních mafiánech. Psalo se tam o knize Wise Guy jistého Nicolase Pileggiho. Scorsese si knihu hned koupil a během pár hodin telefonoval jejímu autorovi:,,To je ono. Na tuhle knihu čekám už tolik let!“ a Pileggi mu odpověděl:,,Dobrý den, na váš telefonát čekám celý život.“ Obvyklá mašinérie proběhne tak, že si studio najme tým scenáristů a začnou se vytvářet různé verze. Scorsese, ale věděl hned, že Pileggi by měl být i autorem scénáře. Styl psaní tomu ostatně velmi napovídal. Když byla hotová první verze byl Scorsese nadšený, ale zároveň věděl, že bude muset scénář trochu upravit a dialogy zaměnit za filmovou řeč.

mafiani_2

O obsazení Joe Pesciho a Roberta De Nira měl Scorsese jasno už v zárodku projektu a oba starému kamarádovi velmi rádi vyhověli. Oříškem se ukázalo obsazení hlavní role Henryho, kterou nakonec získal Ray Liotta, pro kterého byli Mafiáni teprve čtvrtou filmovou příležitostí. Hodlal jí ale naplno využít. Na roli se důkladně připravoval, stýkal se intenzivně se skutečným Henry Hillem a i když spolu nebyli fyzicky, tak mu velmi často telefonoval. Pro roli kmotra Cicera byl původně osloven Frank Vincent, ale na kamerových zkouškách se ukázalo, že mu role nesedla. Scorsese se proto rozhodl pro Paula Sorvina a Vincenta obsadil do menší role. Sorvino si nebyl jistý, že roli zvládne a proto zkoušel před zrcadlem pohled své postavy, který byl tak věrně napsán ve scénáři. V jednu chvíli se doslova lekl až odskočil, protože se mu najednou podařilo nasadit skutečně děsivý obličej. V ten moment získal jistotu a svou konkrétní podobu i postava Paula Cicera.

 

Scorsese opět oslovil vynikajícího německého kameramana Michaela Ballhause, se kterým již spolupracoval na několika filmech. Společně připravili technický scénář a objížděli lokace. Ballhaus, který patří k absolutní kameramanské špičce nejenže fantasticky nasnímá složitě koncipované, často nepřerušované záběry bez jediného střihu, ale zůstává pevně v mantinelech režisérovy ostatní filmové tvorby, které vytyčila jeho proslulá barevná ikonografie.

mafiani_3

Scorsese hercům umožnil improvizovat, což přineslo kýžené ovoce. Pro slavnou scénu v nočním klubu, kde sedí skupina mafiánů a bujaře popíjí se mu to vyplatilo nejvíce. Mafián Tommy DeVito se ptá Henryho, jestli si myslí, že je vtipný. Funny však může znamenat v tomto případě i směšný a po ukázce brutálního násilí je jasné, že tento malý ďábel k smíchu rozhodně není. Henry tak musí podle scénáře chvíli mlčet, než malého sadistu odzbrojí upřímným smíchem. Děsivá a zároveň komická scéna patří do kategorie nezapomenutelných scén. Slavná je i skvělá sekvence večeře u maminky, kterou hraje tradičně režisérova opravdová maminka, kdy mafiáni způsobně večeří zatímco mají za oknem v kufru pobodaného umírajícího chlapa, kterého hned po jídle jedou definitivně zabít a pohřbít v lese. Právě při pohřbívání je k vidění Scorseseho červená, jako symbol zla znázorněná koncovými světly auta.

 

Zajímavé je užití hudby. Scorsese si napsal již do scénáře poznámky, kterými písněmi tu kterou scénu podbarví. Vzhledem k tomu, že film se odehrával v době jeho dětství prosadil si do řady záběrů písně, které sice na první pohled nebyly nejjasnější volbou, ale film i v tomto aspektu spolehlivě funguje. Režisér nechával během natáčení hrát skladby pro tu a tu scénu a Ballhaus podle nich volil tempo snímání.

Pages: 1 2

Přidat komentář

TOPlist